[Vélemény] A Baldur’s Gate 3 fejlesztői csinálják meg a KotOR 3-at

Cikkünkben utánajárunk, hogy miért a Larian Studios lenne a legalkalmasabb a KotOR 3-hoz.

kotor baldur

A 2023-as év játéka díjat a Baldur’s Gate 3 nyerte el a The Game Awardson. A Larian Studios egy igazi mesterművet készített, amely nemcsak a keményvonalas RPG rajongóknak, hanem a szélesebb közönség számára is rendkívül népszerű lett. A csapat több évtized után támasztott fel egy régi klasszikust és nemcsak egy remek folytatás született, de egyúttal új szintre emelték a Computer RPG-k világát is. Van egy másik régi klasszikus, amelyet hasonló odafigyeléssel folytathatnának és amely a messzi-messzi galaxis rajongóinak is oly kedves. Mi lenne, ha ez a fejlesztőcsapat ezután megcsinálná a Star Wars: Knights of the Old Republic 3-at?

Közös alapok (a Baldur’s Gate és a KotOR közös múltja)

Sokkal több közös vonása van a Baldur’s Gate és a Knights of the Old Republic (továbbiakban KotOR) játékoknak, mint azt gondolnánk. Ez nem más, mint a BioWare. A kanadai fejlesztő készítette a Baldur’s Gate első két részét a 90-es évek végén és az ezredforduló elején, amelyet az Interplay forgalmazott. A játék a Dungeons & Dragons (továbbiakban D&D) asztali szerepjáték alapján készült videójátékos RPG volt, amely akkoriban nagy sikert aratott. A BioWare kezdő csapatát az élvonalba repítette. A Baldur’s Gate 1-2 sikere után figyelt fel a csapatra a LucasArts és megbízták őket egy új Star Wars RPG-vel. Így született meg a KotOR, amely 2003-ban jelent meg PC-re és Xbox classic konzolra. Egy közel 4000 évvel a Skywalker saga előtt játszódó történetet meséltek el, amely remekül illeszkedett és bővítette ki a Star Wars világát. A játék eközben követte a Baldur’s Gate és a Neverwinter Nights szerepjátékok szabályait, azok alapjaira épült, csak mindezt a messzi-messzi galaxisban.

Kotor 2 Nihilus
Forrás: Steam

A KotOR két részt élt meg, a második, a Knights of the Old Republic II: The Sith Lords egy évvel az első rész után érkezett. Ezt azonban már nem a BioWare, hanem az Obsidian Entertainment csinálta, akik ugyancsak egy nagyszerű RPG-t alkottak meg. Ahogy a Baldur’s Gate, úgy a KotOR két része is beírta magát a videójátékok történelmébe, évtizedekkel később is hivatkozási alapnak számítottak az újabb RPG-k számára. A LucasArts tervezte a KotOR 3-at, állítólag az Obsidian dolgozott is történeteken, végül a fejlesztés nem kapott zöld utat. A BioWare helyette elkészítette a Star Wars: The Old Republic online MMORPG játékát, amely történetében, karaktereiben hű maradt az eredeti KotOR címekhez, de a játékmechanika és a szerepjátékos lehetőségek már nem érték el azok szintjét.

Baldur's Gate 3
Forrás: Larian Studios

Látva, hogy a rajongók között máig népszerű a Régi Köztársaság, a Lucasfilm évek óta próbálkozik a KotOR franchise felélesztésével. Ugyan ezek a játékok, történetek nem részei a kánonnak, mára a Legendákba tartoznak, a játékok népszerűsége azonban töretlen. A KotOR 1-2 örökségét az Aspyr Media csapata ápolta az elmúlt években, akik mobilokra és új konzolokra dolgozták át őket. A csapat ráadásul megkapta a lehetőséget, hogy elkészítsék a KotOR Remake változatát, amelyet a Sony patronált, mint PlayStation 5 exkluzívot. A pletykák szerint ez a fejlesztés nem alakult jól, az Aspyrtól elvették a játékot és a Sony is kiszállhatott a projektből, a Saber Interactive egy másik csapata vette át a fejlesztést. Az Aspyr ráadásul a KotOR II DLC-jét sem tudta kiadni Nintendo Switch kézikonzolra, amely ugyancsak rontott a megítélésükön. A Lucasfilmnek láthatóan tervei vannak az érával, hiszen a bővített kánon idővonalon felbukkant a Régi Köztársaság korszaka, igaz azóta sem jelentettek be ide új filmet, sorozatot vagy könyvet. A KotOR Remake egy jó lehetőség lenne arra, hogy bevezessék az érát a mostani kánonba. A veterán rajongók azonban leginkább egy KotOR 3-ra vágynak, amely a Baldur’s Gate 3 fényében most még reálisabb lehetne, mint korábban bármikor. A Baldur’s Gate és a KotOR játékok keletkezése, múltja tehát szorosan összefonódik. Az alapok közösek, ugyanaz a fejlesztő készítette őket. Míg a KotOR 3 sosem készült el, addig Baldur’s Gate 3-at végül egy feltörekvő belga csapat csinálta meg, akiknél alkalmasabbat jelenleg nem is tudnánk egy esetleges új KotOR játékra.

Baldur's Gate 3
Forrás: Larian Studios

A fejlesztő

A BioWare 2002 körül eladta a D&D és így a Baldur’s Gate jogait az Atari kiadónak, hogy elkészíthessék a KotOR-t. Az Interplay így elvesztette a jogokat és a D&D franchise tulajdonlása is megváltozott, hiszen a jogbirtokos TSR-t időközben felvásárolta a Wizards of the Coast. A 2010-es években a Beamdog csapata újította fel az eredeti két Baldur’s Gate játékot és az Overhaul Games adta ki. Azonban a harmadik részt nem ők, hanem a Larian Studios kapta meg. A belga fejlesztő a saját gyártású fantasy szerepjátékkal, a Divinity szériával járta ki útját a nagy RPG fejlesztők közé. Már 2014-ben megkeresték a Wizards of the Coast-ot a Baldur’s Gate 3 ötletével, de akkor elutasították őket. Csak 2017-ben, a Divinity: Original Sin II befejezése után kaptak zöld utat.

Baldur's Gate 3
Forrás: Larian Studios

A csapat pedig élt is a lehetőséggel, egy minden ízében Baldur’s Gate szerepjátékot készítettek, amely nemcsak hogy hű maradt az eredeti két részhez, de ahol lehetett ott tovább fejlesztették, megreformálták a műfajt. A csapat szerette volna a játékosok igényeire szabni a játékot, így három év fejlesztés után 2020 októberétől egy korai hozzáférésű tesztüzemmód indult el PC-n, ahol a játék félkész változatát mindenki kipróbálhatta. A beérkezett visszajelzéseket figyelembe vették és úgy alakították tovább a szoftvert. A teszt bejött, hiszen sikerült egy olyan működő játékot elkészíteniük, amely a játékos elvárásait is tükrözte. A csapat tehát nagyon is értette a dolgát, a játék pedig óriási siker lett, mikor 2023 augusztusában PC, majd szeptemberben PS5-re és végül decemberbe Xbox-ra is megjelent.

Kotor 2 Kreia
Forrás: Steam

A Larian viszont ennyivel nem elégedett meg, hiszen a megjelenés után is folyamatosan javítják, optimalizálják a szoftvert. A csapat nagyvonalúságát (és persze a nagykiadó nélküli szabadságot) jelzi, hogy a Baldur’s Gate 3-at igazából nyomott áron (60 euró) adták és semmilyen külön megvásárolható DLC vagy mikrotranzakció nem került bele. Csupa ingyenesen letölthető frissítést, javítást kapott, az ötödik patch pedig felért egy definitive, bővített kiadással is. Már a szoftver optimalizálása is elég lenne, de a Larian rengeteg új tartalmat, dialógusokat, módokat, új befejezéseket és miegymást pakolt a játékba. Mindezt 5 hónappal a megjelenés után. Ez a magatartás már nem igazán jellemző manapság a AAA szegmensben, azonban a Larian nagyobb szabadságot élvez, hiszen magáncégként nem kell megfelelnie a kiadói vagy befektetői elvásároknak. Így leginkább a brand és a rajongók felé kell elköteleződniük. Azt pedig maximálisan teljesítették is, már most igazi közösség épült ki a játék körül és újabb löketet adott a D&D népszerűségének is. Valami hasonlót várnánk el egy Star Wars játékon dolgozó csapattól is. A hozzáértő, elkötelezett fejlesztő tehát adott, de mi a helyzet a technikai oldallal?

Technikai feltételek

A Larian a korábbi játékaikhoz használt, belső fejlesztésű Divinity 4.0-ás grafikus motorral készítette el a Baldur’s Gate 3-at. A motor újabb változata remekül kezelte a szerepjáték belső és külső nagyobb nyitott tereit. Igazi filmszerű átvezetőket és remekül kidolgozott karakteranimációkat kaptunk, amelyhez többszáz színész játékát rögzítették motion capture-ben. A csapat egyúttal képest volt a motorral igazán szép, részletesen kidolgozott pályákat, környezetet is alkotni.

Kotor 2
Forrás: Steam

Ugyancsak kiemelendő, hogy a játékban könnyen váltogathatók a kamera nézetek. Régi stílusú RPG-ként a Baldur’s Gate 3 harcstílusa egy körökre osztott stratégia lett. Ez szinte pont úgy működött, mint a KotOR 1-2-ben. A harcok elején a játék megáll, nekünk kikell választani, hogy melyik karakter milyen támadást fog csinálni, majd tovább lépünk és az ellenség következik. A Baldur’s Gate 3-ban ilyenkor a kamera felülnézetes, izometrikus nézetre vált, amely a klasszikus RPG-kre jellemző. A harcokon kívül viszont szabadon váltogathatunk a felül és közelebbi külső nézetes nézetek között. A játék ráadásul a multiplayert is támogatja. Négyfős online coop vagy konzolon osztott képernyős coop lehetséges, amely külön szájízt ad a társasjátéknak. A Baldur’s Gate 3 egyúttal igazi jelen generációs multiplatform élmény lett. PC-n, PS5-n és Xbox Series X/S-en jelent meg. Azt is sikerült megoldaniuk, hogy az amúgy igen komplex és az SWTOR-ra emlékeztető bonyolult PC-s irányítást átültessék a konzolok kontrollerére. PS5-ön és Xbox-on különböző tárcsákról érhetjük el képességeket, varázslatokat, felszerelést és sokat javítottak a menükezelésen is. A Baldur’s Gate 3 grafikus motorja tehát alkalmas lenne arra, hogy egy modern Star Wars RPG-t, vagy a KotOR 3-at is kiszolgálja. Már csak az a kérdés, hogy a kiadói oldalról is lenne erre hajlandóság?

Baldur's Gate 3
Forrás: Larian Studios

Nem csak a „hardcore közösség” lenne vevő rá

James Ohlen, a KotOR eredeti játékdizájnere idén októberben mondta azt, hogy ő már nem készítené el a KotOR 3-at és valószínűleg a Disney sem akarná, mert az szerinte túl hardcore lenne. A Baldur’s Gate 3 jócskán rácáfolt erre. A játék igencsak a keményvonalas D&D rajongóknak készült, mégis képes volt megszólítani a szélesebb közönséget is és bevonzani őket a szerepjátékba. Mindezt úgy, hogy a játékmenete egyáltalán nem a mai megszokott pörgős akció, hanem egy taktikázós és lassú körökre osztott stratégia, a játék pedig jócskán megköveteli a játékostól, hogy behatóbban ismerje a D&D szerepjáték szabályait és fantasy univerzum világát. Mégis mindezek ellenére a játék hatalmas siker lett idén, amely nem csak a Lariant, hanem a konkurenciát is meglepte. Számos nagy AAA fejlesztő fejezte ki aggodalmát, hogy ők nem szeretnék, ha ezután a Baldur’s Gate 3 lenne a követendő trend a videójátékokban. Túl azon, hogy egy remekül összerakott RPG, valójában továbbra is egy hardcore szerepjáték, amely nem mindenkinek szól.

Kotor 2 Sith Triumvirate
Forrás: Steam

A Larian csapata egy remek történetet írt, amely tökéletesen szövi tovább az eredeti két játék által lefektetett alapokat és jól is illeszkedik a D&D világába. Számos új és nagyon jól megírt, árnyalt karaktert vonultat fel, amelyek mind komoly hátteret kaptak és a rengeteg interakcióval a játékos maga is megkedveli őket. Hasonlóan a KotOR 1-2-höz, amelyekben szintén nagyon jól megírt karakterek voltak, gondoljunk csak Bastila, HK-47, Zaalbar, Carth, Mission, Visas vagy éppen Revan, Malak, Kreia karaktereire. Kellő támogatással, a Larian képes lenne hasonló karaktereket és történeteket alkotni a messzi-messzi galaxisban is. A csapat hatalmas odaadással és szeretettel nyúlt a D&D világához.

Baldur's Gate 3
Forrás: Larian Studios

Azonban túl a karaktereken, történeten, játékmeneten a Baldur’s Gate 3 igazi ereje nem ezekben rejlik. A játékban a legjobb az a hatalmas szabadság, amelyet ad a játékosnak. Itt minden a döntéseinktől függ, amelyre a játék folyamatosan reagál. Bármit teszünk, mondunk, az kihatással van a történetre, a társainkra és a környezetre is. A játék a legapróbb részletekig kidolgozta az interakciók és az azokra érkezett válaszokat, mintha minden azt figyelné a játékban, hogy mi mit teszünk. A történetnek természetesen van egy íve, ahová kifut, de hogy hogyan jutunk el oda, az csak rajtunk múlik. Ez ugyancsak igaz a harcokra is, vagy az, hogy bizonyos konfliktusokat hogyan kezelünk, hogyan oldunk meg egy adott szituációt. Mert ezeknek helyzeteknek többfajta megoldása és kimenetele is lehet. A lehetőségek száma szinte végtelen és a Baldur’s Gate 3 ettől olyan nagyszerű játék. Ekkora szabadság még a KotOR játékokban sem volt, talán a Star Wars Galaxies MMORPG-ben volt meg. Pedig KotOR-ban is rajtunk múlt, hogy karakterünk a Sötét vagy Világos oldalon végzi, illetve milyen morális döntéseket hozunk meg. A pletykák szerint a Köztársaság Fénykora időszakába játszódó és még készülő Star Wars Eclipse is hasonló lehet, igaz az akciójátéknak van beharangozva és nem RPG-nek.

KotOR Knights of the Old Republic
Forrás: Steam

Arról se feledkezzünk meg, hogy már jóval a KotOR előtt is volt szerepjátékos Star Wars. A West End Games még a 80-as évek vége felé szerezte meg a jogokat a Lucasfilmtől és 1987-ben adták ki a The Star Wars Roleplaying Game című papír alapú szerepjátékukat. Ez egészen 1998-ig futott, amikor a West End elveszítette a jogokat. Ezt nem más, mint a D&D tulajdonosa, a Wizards of the Coast nyerte el akkoriban, akik többek között a Baldur’s Gate-et is ápolják. Ők pont a saját d20 rendszerük szerint alkották újra a Star Wars szerepjátékot és egészen 2010-ig adták ki. 2012-ben már a Disney égisze alatt a Fantasy Flight Games nyerte el a Star Wars licenct szerepjátékokra és különböző kártya- vagy asztali társasokra. Első szerepjátékuk a Star Wars: Edge of the Empire címen jelent meg és számos újabb követte az évek során. Ezen játékok elhelyezkedése a kánonban vitatott, nehezen megmondható, hogy ezekből mi számít kánonnak és mi nem. Mégis, ha a Lucasfilmnél nem egy új KotOR-ban, hanem valamilyen teljesen új CRPG-ben gondolkodnak, ezek az asztali szerepjátékok jó kiinduló pontok lehetnének.

Baldur's Gate 3
Forrás: Larian Studios

A Disneynek és a Lucasfilmnek pedig igenis fontos a Régi Köztársaság, tudják, hogy ez mennyit jelent a játékosoknak és a rajongóknak. Nem véletlenül próbálják remakelni a KotOR-t, adják ki újabb és újabb eszközökre a régi klasszikusokat és az SWTOR sem szűnt még meg (csak a BioWare-t hagyta el). A Baldur’s Gate 3 megmutatta idén és rácáfolt mindenkire, akik azt gondolták, hogy a közönségnek már nincs szüksége a bonyolult és autentikus szerepjátékokra. Igenis van, ha úgy csinálják meg, hogy teljesen a játékos igényeire és nem a kiadó pénzügyi mutatóira és marketigeseire hallgatva készítik el a szoftvert. Persze sok szólt a játék ellen és lehet, hogy a sikere egy és megismételhetetlen, mindenesetre iránymutató az elkövetkezendő Star Wars-játékokra nézve. A szakma már felfigyelt rá, hiszen az új stratégiai Star Wars-játék fejlesztői a Bit Reactornál, már a Larianra hivatkozva akarják megújítani az RTS műfaját. A Disney pedig továbbra is számol a KotOR világával, nem véletlenül tették oda az érát a kánon új, bővített idővonalára. Az azonban, hogy ez filmen, sorozaton vagy további videójáték formájában történik-e, a jövő zenéje. Hivatalosan továbbra is készül a KotOR Remake változata PC-re és PS5-re. KotOR 3-ról viszont nincs szó egyelőre, de mi nagyon örülnénk, ha a Larian Studios kapná meg a lehetőséget és tovább mesélnék a BioWare és az Obsidian által megkezdett történeteket. Sean Shoptaw, a Disney videójátékért felelős alelnöke a következőket felelte, amikor a KotOR Remake állapotáról kérdezték.

„Erről nem sok mindent tudok mondani, remélhetőleg nyilvánvaló okokból, de a KOTOR nyilvánvalóan egy hihetetlenül népszerű játék, amire hihetetlenül büszkék vagyunk, és úgy gondoljuk, hogy még mindig nagy az igény rá. Itt hagyom a dolgot.” – mondta Shoptaw.

Kotor Remake
Forrás: PlayStation

About Author

Vélemény, hozzászólás?