A túlélő Jedik – Star Wars Jedi: Survivor teszt

Jedi Survivor

Április 28-án jelent meg a Jedi: Fallen Order folytatása, a Star Wars Jedi: Survivor. Az EA és Respawn Entertainment nagysikerű egyjátékos akció-kalandjátéka méltó folytatást kapott, amely nem csak egy komorabb történetet hozott el Cal Kestis és a Stinger Mantis csapatával, hanem ahol csak lehetett bővítette és továbbfejlesztette elődje játékmenetét és méretét. Játéktesztünk következik.

Mintha csak tegnap lett volna, hogy 2019 novemberén megjelent a Jedi: Fallen Order. Hosszú volt a játékhoz vezető út, hiszen az EA Star Wars játékai egyáltalán nem váltották be a hozzáfűzött reményt, miután a Disney őket bízta meg a Star Wars videójátékok fejlesztésével tíz évre. A Battlefront II botrányos rajtja után érezhetően irányt váltottak és jobban ráfeküdtek az egyjátékos, sztoriközpontú játékokra. Az első ilyen próbálkozás lett a Jedi: Fallen Order. Egy ízig-vérig Star Wars sztori, amely remekül illeszkedett a kánonba. A Respawn Entertainment csapata szeretettel nyúlt a Star Warshoz és egy remek történetet meséltek el a 66-os parancsot túlélt Cal Kestis jedi lovagról és társairól. Hangos siker lett, így borítékolható volt a folytatás, amelyre három évet kellett várnunk. 2022 májusában leplezték le hivatalosan a Jedi: Survivort. Hamar kiderült, hogy a játék már nem jelenik meg előző generációs konzolokra (PS4, Xbox One), mivel annyi technikai újítást vezettek be, hogy már nem birkóznának meg vele a régebbi konzolok. Eredetileg márciusban jelent volna meg, de hat hét halasztást kértek a fejlesztők, hogy befejezhessék a szoftvert. Végül április 28-án jelent meg PC-re, PS5-re és Xbox Series X/S konzolokra.

Egy tragikus hős

A Jedi: Survivor öt évvel a Fallen Order fináléja után veszi fel a fonalat. Hőseink rengeteg mindenen keresztül mentek, amelyet a játék nyitánya is érzékeltet, tekintve, hogy Cal már egy másik csapattal együtt tevékenykedik, korábbi társai pedig szétszéledtek. A két játékot a Szukitsnál nemrég magyarul is megjelent Star Wars Jedi – Háborús sebek c. könyv köti össze, amit érdemes minden rajongónak elolvasnia, hogy teljesebb képet kapjon.

2023-05-21_5.png

A történet Coruscanton veszi kezdetét, ahol Cal, BD-1 és új társaik a Stinger Mantisszal bejutnak a város alsóbb, alvilági szintjeire, hogy egy Daho Sejan nevű birodalmi szenátortól szerezzenek meg értékes információkat. Az akció rosszul végződik, Cal társait megölik és csak a frissen beszervezett Bode Akunával élik túl. Felbukkan az előző részből ismert Kilencedik nővér is, akivel Cal újra párbajt vív. A szenátortól szerzett információk egy Koboh nevű félreeső bolygóra vezetnek, ahol Cal találkozik Greez Dritusszal is. A cselekmény itt kezd kibontakozni, amelyben Cal összegyűjti volt társait, szembeszáll egy Rayvis nevű gen’dai-jal, találkozik egy A Köztársaság Fénykorából származó jedivel és egy olyan bolygó keresésére indul, amelyet még a Birodalom sem ismer. A történet elején volt egy kis Mass Effect 2 utánérzésem, főleg, amikor a volt csapattársainkat kellett egyenként felkeresnünk, de hamar kiderült, hogy nem ez a fő téma itt. Ugyan ismét megvan az a narratíva, hogy valamilyen értékes tárgyat kell felkutatnunk és így járunk bolygóról bolygóra, csak míg a Fallen Orderben ezek zeffo sírok voltak, most A Köztársaság Fénykora kincse a cél.

A Jedi: Survivor története lebilincselő és sokkal csavarosabb, fordulatosabb, mint a Fallen Orderé. Olyan, mint egy trilógia középső része, így leginkább A Birodalom visszavághoz és Az utolsó Jedikhez tudnám hasonlítani. A játék sokkal magasabbra emeli a tétet, nem várt fordulatok vannak és senki nem az, aminek látszik, nem tudni ki a jó és a ki a gonosz igazán.

Cal pedig olyan változásokon megy keresztül, amelyre én nem számítottam. Fantasztikus az az érzelmi hullámvasút, amelyre a Respawn írói felültetnek bennünket.

2023-05-25_1.png

Külön kiemelendő, amilyen remekül kezeli a játék a kánon korszakait. Míg Cal saját korszaka a Birodalom, mellette markánsan jelen van még a klónháborúk, roncsok és túlélő szeparatista droidok képében, de már előre vetítik a zárótrilógiát is, leginkább az onnan ismert fajokkal. És ezek mellé beemelték A Köztársaság Fénykorát is, mint amolyan letűnt korszakot. Nagyszerű volt látni és párhuzamba állítani a Birodalom rémuralmának időszakát A Köztársaság Fénykora hős jedi lovagjaival. De nemcsak az új könyvekre és képregényekre, hanem a Fallen Order óta megjelent új élőszereplős sorozatokra is reflektál a játék, hiszen említik benne a fejvadász céhet, illetve egy nyomkövetőt is láthatunk A Mandalóriból. A játék időben Y. e. 9-ben játszódik, amely megegyezik az Obi-Wan Kenobi sorozat évével, melyre szintén számos utalás van, leginkább a rejtett út (Hidden Path) szervezet képében.

Nagyon tetszett mennyire hangsúlyosak voltak megint a western elemek. Már a Fallen Orderben is rájátszottak ezzel Cal poncsója és az egész birodalmi korszak vadnyugatias hangulatára, de most ez még erősebb volt kezdve Koboh kietlen, félreeső pusztaságával, a portyázó Bedlam fosztogatókkal és a ránk leselkedő szeparatista droidokkal, fejvadászokkal, szörnyekkel – abszolút A Mandalóri űrwestern világát idézte a játék. Cal eleve sok hasonlóságot mutat a klasszikus western hősökkel, akárcsak Din Djarin vagy éppen Han Solo.

2023-05-25_4.png

A színészek ismét fantasztikus munkát végeztek. A Calt alakító Cameron Monaghan abszolút együtt él a szerepével, számomra ő már Cal marad mindig is, de a többiek is nagyon jól szerepeltek. Merrin, Greez és Cere is sokkal több figyelmet kaptak, ahogy az újak közül Dagan Gera és Boda Akuna is nagyon jó, árnyalt karakterek lettek. A színészek mellett a zeneszerző Stephen Barton és Gordy Haab is remekeltek, ahogy a korábbi Star Wars műveik is emlékezetesek voltak.

Cal érdekes figura a kánonban. Tulajdonképpen ő ugyanazt szeretné elérni, mint Luke Skywalker: újjáépíteni a Jedi Rendet és elpusztítani a Birodalmat. Luke-kal ellentétben neki nincs szerencséje, ugyanis csupa olyan túlélő jedibe botlik, akik már vagy inkvizítorokká váltak, vagy valamilyen módon elbuktak a sötét oldal felé. Cal, Obi-Wanhoz vagy Anakinhoz hasonlóan egy tragikus hőssé kezd válni, így nem véletlen, hogy egy komorabb, sötétebb tónust vett fel a Jedi: Survivor is.

2023-06-03.png

Még szebb, még nagyobb

A Jedi: Survivor játékmenete kb. 80%-ban megegyezik a Fallen Orderrel. Az első rész biztos alapokat fektetett le a Souls-like harcstílus és a Metroidvania-stílusú pályarendszerrel, viszont érződött rajta, hogy sok helyen még kezdetleges, esetlen. A Survivor ezeket vitte tovább és ahol lehetett bővítették, finomították a receptet, így most egy sokkal kiforrottabb játékot kaptunk.

Ami elsőre szembetűnő, hogy a játék mérete hatalmasra duzzadt. A pályák sokkal nagyobbak, a textúrák is szebbek. Már a szoftver mérete is majdnem háromszorosa az előzőnek, tekintve, hogy közel 130 GB-ot is elfoglalhat a meghajtón konzolon és PC-n egyaránt. Nem véletlen, hogy a fejlesztők elvetették az előző generációs (PS4, Xbox One) konzolokat, ugyanis azok már nem tudtak volna megbirkózni a Survivorrel.

2023-05-27_6.png

Már a legelső küldetés lenyűgözött a Coruscant alsóbb szintjein. Ez eleve egy törölt LucasArts játék, a Star Wars 1313 koncepciójának újrahasznosítása volt, látszott, hogy konkrét terveket, asseteket használtak fel újra abból a soha el nem készült játékból. A játék azonban igazán a Koboh bolygón nyílik ki. Nagyon jól nézett ki ez a nagyobb, nyitott világú térkép, amelyet fokozatosan fedezünk fel, de közben szabadon bejárhatunk. A játék ettől függetlenül nem igazi open world, csak nagyobbak a pályák, nagyjából a God of War Ragnarök tartományaihoz lehetne hasonlítani. A játék nagyja továbbra is lineáris, szűk pályákból áll.

A játékban összesen hat helyszínt járhatunk be, ebből kettő ismerős, mint a Coruscant és a Jedha, a többi viszont új. A történet nagyja a Koboh-rendszerben zajlik, ahol a Koboh bolygó, a széttört holdja és az elveszett Tanalorr adja a helyszínt. Ezenkívül még egy BBH-s műholdállomásra is ellátogatunk a Nova Garon-rendszer aszteroidaövében. A Koboh hihetetlenül jól néz ki és rendkívül változatos világ. A nagyja ilyen kietlen puszta, igazi vadnyugati hatást kelt, de mellette van sziklás, erdős és lávás területe is. A Jedha is nagyon érdekes volt, ahogy a Zsivány Egyesben látott bolygó egy teljesen új arcát és élővilágát ismerhettük meg a játékban, hasonlóan a Kashyyykhoz és Dathomirhoz a Fallen Order esetében.

2023-06-23_2.png

Tengernyi felfedeznivaló vár ránk. Már a Fallen Orderben is voltak felszedhető külcsínek, főleg Cal poncsóit és BD-1 színezetét cserélhettük. A Survivorben viszont sokkal többféle tárgyat és külcsínt gyűjtögethetünk. A testreszabhatóságban is jóval nagyobb szabadságot adtak a játékosoknak. Cal ruházatát és frizuráját teljesen átvariálhatjuk, ahogy BD-1, a fénykardunk és a pisztolyunk is sokkal többféle külcsínnel csinosítható. Ezenkívül számos egyéb tárgyat, ereklyét is felszedegethetünk, amelyeket értékes cuccokra cserélhetünk be. Ráadásul tovább bővítették a Fallen Orderben is népszerű növénytermesztést, hiszen itt jóval többféle növény magjait gyűjtögethetjük össze. De a készítők itt nem álltak meg, ugyanis később a bázison saját kis kertünkben nevelgethetjük ezeket a növényeket, kedvünk szerint rendezgethetjük őket, így aki szeretné kiélni botanikus vénáját, az itt megteheti.

2023-06-03_2.png

Apropó bázis, a játék amolyan központi helyszíne a Koboh-n található Pyloon szalon, amely egy Greez által üzemeltetett kantina. Ide sokszor visszatérünk a játék során, itt fejleszthetjük a dolgainkat, mellékküldetéseket vehetünk fel és szóba elegyedhetünk a helyiekkel, akik egyéni történeteikkel külön kis novellákat érnének meg a kánonban. Ha már szóba kerültek a mellékküldetések, a Fallen Orderrel ellentétben itt a fő küldetések mellett kisebb kitérőket is teljesíthetünk. Ezek jobbára arról szólnak, hogy felfedezzünk eldugott helyeket, Köztársaság Fénykora korabéli kamrákat vagy keressünk fel valakit. De akár fejvadász munkákat is elvállalhatunk. Még egy minijáték is bekerült a Survivorbe, Holotactics néven. Ez egy körökre osztott 1v1 táblajáték, ahol az ellenség csapatát kell legyőznünk, nagyon hasonló a Galaxy of Heroes c. mobiljátékra.

2023-05-28_2.png

Koboh nagyobb területei miatt végre bekerült a játékba gyorsutazási opció is, amelyet a meditációs pontokon érünk el. Ha pedig kisebb távokat szeretnénk megtenni, akkor lehetőségünk van két madárszerű állat segítségét igénybe venni, mint a nekko vagy a relter. A játék élővilága a Fallen Orderhez hasonlóan nagyon változatos, rengeteg új fajt vezettek be a kánonba, de az korábban látottak is rendre felbukkantak. Az apró kis gyűjtögetésekkel, mellékküldetésekkel a játékidő jócskán kitolható. Utunkat pedig számos ellenség keresztezi majd.

„Ez a fénykard az életed”

A harcrendszer továbbra is ugyanaz a Souls-like stílus, mint ami volt a Fallen Orderben is, tehát védekezünk, blokkolunk, támadunk vagy kitérünk, ha pedig a meditációs pontokon feltöltöttük az életünket, az összes leölt ellenség feltámad. Azonban a Respawn nem elégedett meg ennyivel, hanem kicsit tovább finomították a harcokat a Survivorben. A legnagyobb újítás, hogy mostmár szabadon váltogathatunk a fénykard variációi (lightsaber stances) között. A Fallen Orderben alapvetően két lehetőségünk volt: egy- vagy duplapengés (mint Maul) fénykard. Itt azonban már öt különböző fénykard választható, bekerült egy két kardos (mint Ahsoka), egy keresztvasas (mint Kylo Ren), illetve egy jópofa hibrid, amelyben az egypengés kard mellé a pisztolyunkat használhatjuk. Mind az öt fénykard mód eltérő képességekkel bír, valamelyik erősebb, valamelyik gyorsabb, valamelyik taktikusabb. Egyszerre kettőt állathatunk be és a meditációs pontokon váltogathatjuk őket.

A fejlődési rendszert is továbbfejlesztették. Nagyon örültem, hogy Cal nem a nulláról indult, hanem már a játék elején megvoltak azok a képességei, amelyeket a Fallen Orderben visszaszerzett. Ezekre építkezik tovább a játék, egy jobban átgondolt képességfa-rendszert kapunk, ahol külön fejleszthetjük az erő- és a túlélőképességeket és az öt fénykardunkat is. Rengeteg új mozdulat, harci kombó és erőképesség vár ránk, amelyek fokozatosan kapunk meg, ahogy halad előre a történet. Cal erőhasználata sokkal szélesebb skálán mozog, mint az eddigiek. Elmetrükkök, gyorsabb érzékek, tárgyak és az ellenségek lebegtetése, szóval hősünk igazi jedilovaggá vált, már nem az a padawan, akit négy éve megismerhettünk. A meditációs ponton lehetőségünk van szimulált harcokban is gyakorolni a képességeinket, továbbá különböző előnyöket (perks) rakhatunk be, amelyeket A Köztársaság Fénykorából származó kamrákban gyűjthetünk össze.

Ám hiába a nagyon sok új képesség, fénykard, a játék nem igazán kötelez arra, hogy mindet kihasználjuk. Én jobbára megelégedtem végig a duplapengés és a keresztvasas fénykarddal a végigjátszásom során, illetve több képességet egyáltalán nem használtam, igaz könnyebb nehézségi fokozaton nem is indokolt. Egy további nehézségi fokozat is bekerült, így most már ötféle szintből választhatunk.

2023-06-01_1.png

Az ellenségek viszont ismét nagyon változatosak lettek. A Birodalom mellett nagyon hangsúlyos volt a Bedlam fosztogatók és a szeparatista droidjaik. Mellettük meg a rengeteg élőlény és szörnyeteg, amely keresztezi utunkat. Némelyik ellenség annyira erős, hogy minibossnak is megfelelnek, mint pl.: a wampára hasonlító mogu vagy a DT őrszem droidok. A rancor legyőzése pedig igazi kihívás volt.

A harcokban viszont nem mindig vagyunk egyedül, ugyanis BD-1 mellett kapunk a gép által irányított társakat Bode Akuna vagy Merrin képében. Ők sokszor segítenek nekünk a nagy túlerővel szemben, utasíthatjuk is őket, hogy éppen melyik ellenségre támadjanak. A harcok leteltével, pedig segítenek nekünk az akadályok leküzdésében is. Sokkal interaktívabb, izgalmasabb így a játék. Ezt akár a későbbiekben egy coop móddá lehetne bővíteni.

2023-05-26_12.png

A harcok mellett az ügyességi feladatokból is akadt bőven. Sok kritika érte a Fallen Ordert a csúszdák miatt, így azt most elvetették, csak ritkán fordult elő. Ellenben ugrándozás, mászás és falon futás akadt bőven. Utóbbi már gyakorlatilag a Respawn védjegye, tekintve, hogy a Titanfall játékaik óta van nálunk falon futás. Cal itt szert tesz egy kivethető kampóra is, így sokkal távolabbi pontokra is képes lesz felmászni. A játék egyes pontjain kicsit már túlzásba is vitték ezeket az ugrálós, mászós részeket, kicsit időhúzásnak éreztem. De ha valakinek ez meg sem kottyan, akkor ott vannak az elrejtett kis pontok, Erő könnyek (Force tears), amelyek elrepítenek minket egyfajta világok közötti világba, ahol igazán nehéz feladatokat kell megoldanunk.

Technikai állapot és a folytatás

A pazar történet és játékmenet mellett szót kell ejtenünk a játék technikai állapotáról is. Hiába tolták el a megjelenést hat héttel, a Jedi: Survivor sajnos nem a legjobb állapotban jelent meg így sem. Komoly teljesítménybeli gondokkal küzdött a megjelenés napján, mind konzolon, mind PC-n. Én PC-n indultam neki, azonban a Steam verzió még el sem indult, bármit is próbáltam, nem működött. Végül visszakértem a játék árát és megvártam míg befoltozzák a szoftvert, majd utána fogtam hozzá az EA App-on keresztül. A Respawn bocsánatot is kért, amiért ilyen állapotban adták ki, és a megjelenés után legalább egy hónapig folyamatosan érkeztek a javító patchek. Mostanra már egész szépen rendbe tették, de továbbra sem tudja tartani stabilan a 60 fps-t a konzolokon. A játék továbbra is ugyanarra az Unreal Engine 4-re készült, mint a Fallen Order, pedig a Respawn így is mindent kihozott a motorból, amit lehetett. A játék nagyon magas felbontású textúrákkal operál és ray tracinget is bevezették hozzá. Technikailag nagy ugrás volt ez és jócskán feszegették az új konzolok erőforrásainak határait is. A játék viszont nagyon szépen néz ki, de PC-n egy drágább és erősebb hardverre lesz szükségünk, ha élvezni akarjuk.

2023-06-26_11.png

Ugyan még nem jelentették be, de a Survivor úgy ért véget, hogy szinte kiállt egy harmadik részért. A történet nyitva maradt és számos kérdést vetett fel a finálé. A játékrendező Stig Asmussen már korábban elhintette, hogy trilógiát terveznek és a harmadik részt már Unreal Engine 5-tel készítenék el. Tekintve, hogy legalább három-négy év, mire elkészül egy ilyen játék, a harmadik részre lehet már csak a következő konzolgenerációban számíthatunk. A csapat most amúgy is az új cím nélküli Star Wars FPS-en és az új stratégiai játékon dolgozik. A minap azonban felkerült egy vezető írói pozíció az EA oldalára és kifejezetten a Star Wars Jedi csapatba keresik, így úgy tűnik, hogy a harmadik rész forgatókönyvén hamarosan elkezdenek dolgozni.

Verdikt

A Jedi: Survivor megmutatta, hogyan kell folytatni egy játékot. Szinte mindent továbbfejlesztettek, bővítettek ami a Fallen Orderben működött. A Respawn csapata odaadással, szeretettel és rajongással nyúlt az alapanyaghoz. A történet is egy egészen meglepő fordulatot vett és olyan irányba terelte Cal sorsát, amelyre nem nagyon számítottunk, sőt A Birodalom visszavághoz mérhető második részt kaptunk. Kár, hogy a szoftver nem a legjobb technikai állapotban jött ki, így ez kicsit beárnyékolta az amúgy nagyszerű játék rajtját. Ettől eltekintve egy remek videójátékot kaptunk, amely kis túlzással, de az utóbbi tizenöt év legjobb Star Wars-játéka lett. Jelenleg ez a legjobb Star Wars videójáték, ami kapható. Meglátjuk, hogy jövőre sikerül-e ezt megugrania a Ubisoftnak a Star Wars Outlaws-szal.

2023-06-27_1.png

Faragó Dániel

About Author

Vélemény, hozzászólás?