John Williams jövőbeli Star Wars projektekről beszélt

A zeneszerző még visszatérne egy új Star Wars-filmben.

John Williams

Forrás: Entertainment Weekly

A Star Wars filmzenéjének legendás szerzője beszélt az eddigi munkásságáról és lehetséges visszatéréséről a messzi-messzi galaxisba.

John Williams igazi hollywoodi legenda. Az ötszörös Oscar-díjas zeneszerző nevéhez olyan ikonikus filmzenék fűződnek, mint A cápa, a Harmadik típusú találkozások, az E.T. A földönkívüli, a Reszkessetek, betörők!, a Jurassic Park, a Schindler listája, a Harry Potter és az Indiana Jones-filmek. Ám mind közül talán a legismertebb a Star Wars-filmek zenéje. A maestro már az Egy új remény óta komponálja George Lucas univerzumának zenéit, nélküle a Star Wars nem lenne az, ami. A kilencvenkét éves Williams nemrég egy hosszú interjút adott a Variety lapjának, amelyben sokat mesélt eddigi pályafutásáról, a Star Wars zenéinek keletkezéséről és lehetséges jövőbeli projektekről is.

Williams jóízűen emlékezett vissza a Star Wars zenéjének keletkezésére. Elmondása szerint Lucasnak nagyon konkrét elképzelése volt a film zenéjéről és kifejezetten kérte Williamst, hogy klasszikus, szimfonikus zeneként írja meg.

„George nagyon világosan megmondta nekem, hogy a zenének szimfonikusnak kell lennie. Én úgy értelmeztem, hogy ez a 19. század végi, talán európai – Mahler, Wagner, Strauss zeneszerzésének a korszakát jelenti. Azt mondta, hogy klasszikusnak kell lennie. Nem Bach – nem a barokk értelemben vett klasszikus, hanem a romantikus, a byroni értelemben vett klasszikus. Miért? Mert az összes kép, amit látni fogsz, olyan képek, amelyek kietlen helyeket ábrázolnak, vagy olyan helyeket, amelyeket még soha nem láttál, olyan emberekkel, akik olyan ruhákat viselnek, amelyeket még soha nem láttál. Az egész vizuális élmény idegen. Tehát az érzelmi élménynek ismerősnek kell lennie. Klasszikus módozatnak kell lennie, amely a hősiességet, a romantikát, a kalandot és az operai érzelmeket a valóságnál magasabb rendűnek írja le” – mondta Williams.

Érdekes, hogy Williams is operaként hivatkozik a Star Wars zenéjére. Maga Lucas sem sci-fiként vagy fantasyként hivatkozott filmjére, hanem mindig is az űropera jelzőt használta. Ahogy a Star Wars-filmeknek, úgy a zenéjének is óriási hatása volt a későbbi filmművészetre is. Eleinte maga a zeneszerző sem tartotta nagyon formabontónak a Star Warst, de később ő is látta mekkora hatással volt a modern kultúrára.

„Akkoriban, amikor ezt csináltam, nem gondoltam, hogy radikális” – mondja. „Ami radikálissá tette, az ahogyan felkarolták. Úgy tűnt, hogy az emberek ki voltak éhezve erre a fajta kifejezésmódra, és itt volt egy eszköz, amelybe ezt bele lehetett tenni.”

Ám kezdetben nem volt egyértelmű, hogy az egyes jelenetek hová is vezetnek. Ugyanis Williamsnek nem sok tudomása volt az Egy új remény zénéjének írásánál, hogy lesz még folytatás.

„Tévedésből megírtam Leia hercegnő és Luke Skywalker szerelmi témáját. Később megtudtam, hogy ők testvérek, így vérfertőző ötlet volt, hogy szerelmi témát írtam nekik. De George sosem mondta, hogy lesz második film is!” – emlékezett vissza a maestro.

A kezdeti rögös út ellenére Williams kitartott a Star Wars mellett és ő szerezte a Skywalker saga mind a kilenc epizódjának filmzenéjét. Mellette a Lucasfilm második franchise-za, az Indiana Jones mind az öt részének a zenéit is ő írta. A Skywalker kora volt az utolsó teljes értékű Star Wars műve, amelyben még egy rövid cameo szerepben is feltűnt. A maestro akkoriban azt mondogatta, hogy végzett a messzi-messzi galaxissal és visszavonul. Azonban ez még várat magára, hiszen azóta vissza-vissza tért a Lucasfilmhez, hiszen ő szerezte az Obi-Wan Kenobi minisorozat főcímdalát és az Indiana Jones és a sors tárcsája zenéjét is. Azonban elmondása szerint számára kicsit már túl sok az a mennyiségű tartalom, amely az élőszereplős sorozatokkal érkezik.

„Nagyon szerettem volna az összes Star Wars-filmet megcsinálni, ha lehet, hogy az egészet egyben tartsam. És megkérdezték tőlem, miért akartam öt Indiana Jones-filmet megcsinálni: Ugyanazért. Most persze sokkal többet csinálnak a Star Warsból, olyan mennyiségben, amivel én nem tudok lépést tartani” – magyarázta.

John Williams Skywalker kora
Forrás: Reddit

Való igaz, hogy a Lucasfilmnél számos Star Wars-sorozat és mozifilm készül, amelyek közül több olyan ígéretes projekt is van, amelyeknek a zenéjét Williams komponálhatná. A mester elmondta a Varietynek, hogy nyitott lenne egy újabb Star Wars-film zenéjére, ha elég időt kap a munkára.

„Majd meglátjuk, hogyan telik az idő. Megvan az időm, amire szükségem van ahhoz, hogy befejezzem ezt a koncertet, és még ebben az évben lesz egy kis szabadidőm. Ha van egy olyan lehetőség, amit úgy gondolom, hogy ki tudok tölteni, és amit élvezettel tudok csinálni olyan emberekkel, akikkel élvezni fogom, akkor nem látok okot arra, hogy ne tegyem meg” – mondta Williams.

Az, hogy melyik projekteknek lehetnek ezek csak találgatni tudunk. A sorozatok nem feltétlenül Williams világa, azonban hivatalosan közel öt Star Wars-film van készülőben. A zeneszerzők nevei még nem ismertek, de A Mandalóri és Grogu zenéjét valószínűleg a sorozatért is felelős Ludwig Göransson és John Shirley csinálhatják, míg Dave Filoni Star Wars-filmjének zenéjére pedig Kevin Kinert és gyermekeit tartjuk esélyesnek. John Williams leginkább a cím nélküli Új Jedi Rend, vagy a James Mangold féle Jedik hajnala filmre pályázhatna, de Taika Waititi Star Wars-filmje is szóba jöhet. Mindegyik projekt ideális lenne az ő számára. Reméljük mihamarabb hallhatjuk újra a mester dallamait a messzi-messzi galaxisban.

About Author

Vélemény, hozzászólás?