George Lucas szerint a Star Wars mindig is a gyerekeknek szólt
George Lucas életműdíjat kapott Cannes-ban, amelynek keretében visszavágott az őt és a Star Warst ért kritikákra.

Forrás: The Hollywood Reporter
George Lucas reagált az őt ért kritikákra, amelyek szerint az általa készített első hat epizód nem volt elég diverz és csak „fehér férfiakról szólt”. A Star Wars atyja elutasította a filmjeit ért vádakat és élesen kritizálta őket.
A Star Wars atyja reagált a vádakra
A nyolcvan éves filmkészítő, George Lucas idén részt vesz a 77. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, ahol a tiszteletbeli Palme d’Or díjat vehette át, amely egy életműdíjat jelent. A Star Wars atyja és a Lucasfilm alapítója ennek apropóján megragadta az alkalmat, hogy a filmkritikusok és a sajtó képviselőinek jelenlétében reagáljon a klasszikus és az előzménytrilógia diverzitását ért vádakra, amelyeket az évek során kapott. Lucas a következőket mondta a Variety cikke szerint.
„Azt mondták, hogy »ezek mind fehér férfiak«. A legtöbb ember idegen! A lényege az, hogy az embereket olyannak kell elfogadni, amilyenek, akár nagyok és szőrösek, akár zöldek vagy bármi más. Az elképzelés szerint minden ember egyenlő.” – mondta Lucas.
Utána azt is kifejtette, hogy a messzi-messzi galaxisban leginkább diszkriminált lények, azok a droidok. Vagyis a mesterséges intelligenciák. Ezzel kapcsolatban Lucas reflektált a mai kor problémáira is.
„Ezzel azt akartam mondani, hogy tudod, az emberek mindig diszkriminálnak valamit, és előbb-utóbb ez fog történni. Úgy értem, már most elkezdtük dolgozni a mesterséges intelligenciával, és azt mondjuk, hogy »Nos, nem bízhatunk azokban a robotokban«.” – magyarázta Lucas.
Majd Lucas folytatta a diverzitás kérdést a Star Wars filmekkel kapcsolatban.
„Az elsőben volt néhány tunéziai, akik sötétebb bőrűek voltak, a másodikban pedig ott volt Billy Williams, és az [előzményekben], amelyeket szintén kritizáltak, ott volt Sam Jackson. Ő nem volt olyan gazfickó, mint Lando. Ő volt az egyik legjobb jedi.” – mondta Lucas.

Lucas a bőrszín mellett kitért a nők jelenlétére is a Star Warsban.
„Mit gondolsz, kik a hősök ezekben a történetekben? Szerinted mi volt Leia hercegnő? Ő a lázadás vezetője. Ő az, aki fogja ezt a fiatal srácot, aki nem tud semmit, és ezt a harsány, mindent tudó srácot, aki nem tud semmit, és megpróbálja megmenteni a lázadást ezekkel a bohócokkal… És ugyanez a helyzet Amidala királynővel.”
Majd így folytatta:
„Nem lehet csak úgy nadrágba öltöztetni egy nőt, és elvárni, hogy hős legyen. Viselhetnek ruhát, viselhetnek bármit, amit csak akarnak. Az agyukról van szó, a gondolkodási és tervezési képességükről és a logisztikájukról. Ez az, ami a hőssé teszi őket.” – mondta a Star Wars atyja.

Az utóbbi években több hollywoodi filmes kapott hasonló kritikákat, hogy a filmjük, sorozatuk nem eléggé diverz, vagy nem reprezentálja megfelelően az egyes csoportokat. Nemrég Kevin Costner is kénytelen volt megvédeni a sajtóban legújabb filmjét, a Horizont: Egy amerikai eposz című westernt, amelyet azzal vádoltak, hogy leginkább csak fehér amerikaiakról szól és az őslakosok sem a korszellem szerint vannak ábrázolva. Míg a másik oldalról, az anti-woke térfélről pedig folyamatosan mindenre ráaggatják a woke jelzőt, függetlenül attól, hogy miről szól az adott film, milyen a rendezés, színészi játék, művészeti vízió, stb. Már egy előzetes alapján ítélkezik az internet népe, jóval azelőtt, hogy láttuk volna a kész terméket, mint pl.: Az akolitus vagy a Star Wars Outlaws játék esetében. Kialakult egy ilyen sárdobálás a közbeszédben és a két tábor között szinte semmi esély a konszenzusra. Ez alól egyik művészeti produktum vagy szórakoztatóipari termék sem kivétel, hát még egy olyan népszerű franchise, mint a Star Wars.
Lucas számára viszont hatalmas megtiszteltetés volt az életműdíj. Azt is elmondta, hogy nosztalgikus neki visszatérnie Cannes-ba, hiszen első egészestés filmjét, a THX 1138 disztópikus sci-fi is jelölték a fiatal rendezők díjára a Filmfesztiválon 1971-ben. Azóta pedig számos alkalommal visszatért ide rendezői, írói vagy produceri minőségben. Tavaly Harrison Ford vehette át az életműdíjat az Indiana Jones és a sors tárcsája bemutatója előtt.
„Makacs fickó vagyok, és nem akarom, hogy mások mondják meg, hogyan készítsem el a filmjeimet.”
George Lucas szintén Cannes-ban a The Hollywood Reportnek reagált az előzményfilmeket ért kritikákra. Szerinte sosem felnőtteknek szóló meséről volt szó, a Csillagok háborúját ő mindig is elsősorban a gyerekeknek szánta.
„Tizenkét éveseknek szóló gyerekfilmnek készültek, akik épp a pubertáskorukat élik, akik nem tudják, mit csinálnak, és minden nagy kérdést feltesznek: Mi miatt kell aggódnom? Mi a fontos az életben? És a Star Warsban mindezek benne vannak. El vannak temetve benne, de mindenképpen érted, különösen, ha fiatal vagy.” – reagált Lucas a kritikákra.
Lucas szerint a Star Wars-előzményfilmek negatív visszhangja „olyan kritikusoktól és rajongóktól származott, akik 10 évesek voltak, amikor az elsőt látták”, és nem akartak gyerekfilmet nézni. Jar Jar Binks – az egyik első figura, akit az akkor még gyerekcipőben járó interneten támadtak – nyilvános elítélése a C3P0-ra adott eredeti reakcióra emlékeztette Lucast.
„Mindenki ugyanazt mondta 3P0-ról, hogy irritáló, és meg kellene szabadulnunk tőle” – mondta Lucas. „Amikor a harmadikat csináltam, akkor az ewokok voltak: »Azok kis mackók. Ez egy gyerekfilm, mi nem akarunk gyerekfilmet látni«. Azt mondtam: »Ez egy gyerekfilm. Mindig is gyerekfilm volt«.”

Ugyanitt Lucas megvédte a klasszikus trilógia felújított változatát is, amely szintén sok kritikát kapott a rajongóktól annak idején.
„Határozottan hiszek abban, hogy a rendezőnek, az írónak vagy a filmkészítőnek joga van ahhoz, hogy a filmje olyan legyen, amilyennek ő akarja. Kiadtuk az eredetit lézerlemezen, és mindenki nagyon dühös lett, azt mondták: »Szörnyen néz ki«. Én meg azt mondtam: »Igen, tudom, hogy így van«. Így nézett ki.” – mondta Lucas.
George Lucas végül nem szalasztotta el az alkalmat, hogy kitérjen a folytatástrilógiára is. Miután 2012-ben eladta a Star Warst és cégbirodalmát 4,05 milliárd dollárért a Disneynek, Lucas több egymásnak ellentmondó nyilatkozatot tett a folytatástrilógiával kapcsolatban. Márciusban még Lucas kiállt a Disney vezetése és Bob Iger mellett, de úgy tűnik, hogy a folytatásfilmekről máig nem túl pozitív a véleménye.
„Én voltam az egyetlen, aki tényleg tudta, mi a Star Wars… aki tényleg ismerte ezt a világot, mert nagyon sok minden van benne. Az Erőt például senki sem értette. Amikor a cég eladása után elkezdték a többit, sok ötlet, ami [az eredetiben] benne volt, valahogy elveszett. De ez már csak így van. Ha feladod, akkor feladod.” – mondta Lucas.
Noha sok tekintetben a folytatásfilmek más irányba terelték a Skywalker saga történetét, mint az Lucas szerette volna, mégis mind Rian Johnson Az utolsó Jedikben vagy Dave Filoni az Ahsoka sorozatban mintegy visszaterelték az Erőről alkotott misztikumot Lucas eredeti víziójához. Mindezt úgy, hogy a képletben egyszerre megfér az az elmélet, hogy mindenkiben ott van az Erő, bárkiből lehet jedi, ha elég kitartóan tanul és hisz benne, illetve a midikloriánok továbbra is részesei a kánonnak. Azt már persze sosem tudjuk meg, hogy Lucas hogyan mesélte volna ezt tovább.
