[Vélemény] Bob, ide a Kylo Ren filmet, amíg szépen mondom!
Mindig csak az Igergetés, aztán sehol semmi. Most épp egy Kylo Ren filmről nyertünk tudomást, ami alól a Disney húzta ki a szőnyeget.

Noha a folytatásfilmek a rajongótábor egy népes csoportjának finoman szólva sem a szíve csücske, és számos jogos kritikát lehet megfogalmazni a trilógia kapcsán, Kylo Ren karaktere egyike a történet legjobban sikerült aspektusainak. Amellett, hogy az őt mozgató motiváció nagyon átélhető lehet – különösen a felnőttkor küszöbén álló fiatal férfiak számára –, fontos tanulságot hordoz azzal kapcsolatban, hogy a rossz döntések és a manipuláció hová vezethetnek. A története gyönyörű tükörképe Anakinénak, Rey megmentésével pedig ténylegesen beteljesítette azt, ami nagyapjának sosem sikerült és amire Vader is csak a legvégén ébredt rá: az önfeláldozás jelentőségére, mely maga az Erő világos oldala.
Avatar: Aang legendája, második évad, hetedik rész – Zuko egyedül. A világot leigázó Tűz Népének egykori trónörököse, megszégyenült és számkivetett Zuko herceg egyedül indul útnak, miközben belső démonaival küzd és szembesül az apja által végzett pusztítással, valamint azzal, ahogyan az emberek népére tekintenek. Azzal a gyötrelemmel, melynek ő is részét képezte és amelyet maga is szolgált. Megpróbál vezekelni bűneiért, segít egy családnak és megvéd egy kisebb közösséget a hatalmukkal visszaélő, zsarnokoskodó katonáktól. Ám amikor kiderül, ki is ő valójában, az emberek ellene fordulnak és elzavarják, útját magányosan folytatja tovább.

Noha Kylo Ren és Darth Vader útja a fentebb említett történeti elemek miatt szép párhuzamot mutatnak, Ben Solo megtérése magában hordozott egy meglehetősen érdekes lehetőséget. Amennyiben életben maradt volna, lehetősége nyílt volna vezekelni a bűneiért, ami olyasmi, mely megkülönböztethette és érdekesebbé tehette volna az ő személyes történetét, és egy egyedibb perspektívát kínált volna a Star Wars univerzumán belül, melynek így is túl sok olyan történet a része, mely az eredeti trilógia történetét másolja. Zuko és Kylo karaktereinek párhuzamáról már írtam egy korábbi cikkben, ez az egy epizód viszont gyakorlatilag a tervrajza lehetett volna annak, hogy hogyan nézhetett volna ki a kánon Solo-gyermekének története az Első Rend bukása után.
Nem én vagyok az egyetlen, aki gondolkodott ilyesmiben. Adam Driver egy interjúban ugyanis felfedte, Steven Soderbergh rendező közreműködésével kidolgoztak egy vázlatot egy Skywalker kora után játszódó, The Hunt for Ben Solo című filmhez, még 2021-ben, mely Kylo karakterét követte volna a Skywalker kora után. Ám ezt jelen állás szerint sosem fogjuk látni, köszönhetően Bob „nem emelem meg az írók fizetését, csak a sajátomat” Iger döntésének, és egy kicsit J. J. Abramsnek is, annak ellenére, hogy a Lucasfilm részéről Kathleen Kennedy, Carrie Beck és Dave Filoni (aki egyébként az imént említett Avatar sorozaton is dolgozott) egyaránt jóváhagyták azt.

„Mindig azt mondtam: ha nagyszerű rendező és jó történet van, azonnal jövök. Imádtam ezt a karaktert, és imádtam eljátszani. A Lucasfilm imádta az ötletet, de a Disney nemet mondott. És ezzel vége is volt.”
Hozzá kell tenni, hogy Bóbr érvelésében van némi igazság, a visszadobás indoklása ugyanis az volt, hogy nem tudta, Kylo Ren hogyan lehetne életben a Skywalker kora után. Mondjuk ezt a kérdést éppen azon film után feltenni, amiben Palpatine is visszatért halottaiból, kissé komikus, ha engem kérdeztek, de ezt csak halkan jegyzem meg.
Minden más esetben erősen ágálni szoktam a karakterek visszahozatala ellen, de ez esetben kivételt kell tennem, pusztán amiatt, hogy mennyire érdekes sztorit lehetne ebből kerekíteni. Ráadásul még arra sem feltétlenül lenne szükség, hogy in-universe, ténylegesen a halálból hozzák őt vissza. Köztudott, hogy a Skywalker kora nem igazán volt megírva a produkció egyik fázisában sem. Inkább egy fejetlen csirke rohangálásához lehetne hasonlítani az egészet, melynek végén megkaptuk a filmnek éppen azt a változatát, amire rámondták, hogy kész, és már nem nyúltak többet hozzá a sztorihoz. A forgatókönyvet még a forgatás közben is írták, számos fontos történeti elem, például Rey pontos származása és Ben Solo sorsa is a vágóasztalon dőlt el. A film előtt kiszivárgott forgatókönyv-részletek tanúsága szerint volt a film befejezésének egy olyan változata, melyben SOHA nem látjuk többet Bent, miután Palpatine ledobja őt a szakadékba az Exegolon.

A Star Wars-filmek, különösen az eredeti trilógia alkotásai hírhedtek arról, hogy Lucas rengeteg módosítást hajtott végre rajtuk. Ezek többsége kisebb vizuális átalakítás vagy kiegészítés, de extra jelenetek is bekerültek az újabb és újabb kiadásokba (különösen az Egy új remény esetében), mely megváltoztatta a filmek egyes mozzanatainak értelmezését és a cselekmény tempóját is. Miért ne lehetne a Skywalker korából is kiadni egy olyan változatot, melynek végén Ben életben marad? Gyakorlatilag a film utolsó 5 percét befolyásolná csak, semmiféle utána következő történetnek nem tenne keresztbe, hiszen ilyen jelen pillanatban még nem létezik. Ugyanúgy le lehetne cserélni a filmet egy ilyen átalakított változatra, ahogyan az Egy új reményben immár Greedo nem csak, hogy lő, de még azt is mondja, hogy Maclunkey. Az új verzió lehetne egy amolyan „definitive cut”, a korábbi pedig megmaradhatna mint egy „theatrical cut”, melynek kapcsán a fotelben betolt Pablo Hidalgo elmondhatná:
Mindenesetre Driver lelkesedése a projekt iránt még inkább szívfacsaró, és az is biztos, hogy egy fantasztikus színészről van szó, így bízom benne, hogy látjuk még valamikor a messzi-messzi galaxis világában Kylo Ren képében. Ez a projekt jó eséllyel végleg elúszott, de benne lehet a pakliban, hogy egy afféle burkolt igényfelmérésről van szó (bár így lenne). Ahogy a Lucasfilm ráfordul a kilencedik számozott epizód után játszódó tartalmakra filmes téren, fokozatosan térnek vissza a folytatásfilmek körüli történetet színesítő kis mellékzöngék is, egyelőre csak írott formában. És noha a Legacy of Vader remek, valamint az is tök izgi, hogy egy képregényben mesélik el, hogyan nyomozott Han és Chewie az ellopott Ezeréves Sólyom után, ez valójában egy már korábban megbukott stratégia feltámasztása.
A folytatásfilmekkel kapcsolatos egyik leggyakrabban megfogalmazott és legjogosabb kritika az, hogy túl sok kontextust érintő, kulcsfontosságú kérdésre nem a filmek, hanem különböző kiegészítő tartalmak adnak magyarázatot. Ezzel viszont a legnagyobb probléma, hogy ezek ráadásul írott formátumúak, ami sajnos az a médium, ami a rajongók legszűkebb rétegéhez jut el. Az előzményfilmek megítélésének változása amellett, hogy felnőtt az a generáció, akinek gyerekkorában ez a történet jelentette elsődlegesen a Star Warst, A klónok háborúja animációs sorozatnak köszönhető. Ez a széria megválaszolt számos kérdést és elmélyítette a karakterek közötti kapcsolatrendszert, melynek következtében a filmek egyes elemei is más megvilágításba kerültek.
A zárótrilógiának is szüksége lenne egy ilyen sorozatra, akár élőszereplős, de inkább animációs formában, mely helyretehetné a legtöbb félreértést és kérdőjelet a filmek kapcsán. Bemutathatná az Új Köztársaság politikai nehézségeit, Han és Leia személyes drámáját, Luke akadémiáját az Ossuson, Ben fordulatát a sötét oldalra, a Ren lovagokat, mindezt pedig egészen a Skywalker koráig el lehetne vinni (ahogyan A klónok háborúja záróévada is belesimult A Sith-ek bosszújába). Valami ilyesmi képes lenne akár középtávon is rehabilitálni kissé ezeket a filmeket, melynek köszönhetően a kronológiailag ezután következő filmeket is lelkesebben várná a rajongók egy szélesebb rétege. Persze a Skywalker kora megjelenése óta így is eltelt már közel 6 év, így lehet, hogy most már késő.
Bob Iger hamarosan nyugdíjba vonul, és reméljük, hogy ezúttal nem egy újabb Bob ül majd a helyére, mert az eddigi kettő (Chapekkel kiegészülve) egyre inkább úgy látszik, hogy inkább hátráltatta a Lucasfilm munkáját. Addig is viszont:
