[Vélemény] Nem a franchise miatt bukott meg a Star Wars Outlaws, hanem jó játékokat kellene csinálni
A Ubisoft szerint azért okozott csalódást a Star Wars Outlaws, mert csökkent az igény a franchise iránt.

Forrás: Ubisoft
Akik aktívan követik a szórakoztatóipari híreit, azoknak nem nagyon lehet újdonság, hogy ha netán egy film, sorozat vagy videójáték megbukik a pénztáraknál, akkor a kiadó szerint minden és mindenki más hibás lesz ezért, csak épp ők maguk nem. Rendszerint ilyenkor, hogy jó színben tüntessék fel magukat és mentsék a menthetőt a befektetőik előtt a vezérigazgatók valami teljesen agyament magyarázatot adnak arra, hogy a termék miért teljesített rosszul és általában nem is a legjobb következtetést vonják le. A Disneynél és Lucasfilmnél is gyakorta megesik ez és nincs ez másként a Ubisoftnál sem. A tavalyi Star Wars Outlaws hatalmas bukás volt, a játék sajnos nem tudta beváltani a hozzá fűzött reményeket, pedig az alapok nem voltak rosszak. A Ubisoft vezérizgatója most végre értékelte az Outlawst és sikerült azt levonniuk a játék bukásából, hogy a Star Wars franchise már nem olyan vonzó, mint korábban és ez a játékra is kihatott. Valóban így van ez?
Ezt válaszolta a Ubisoft az Outlaws bukására
Nagy elvárásokkal indultunk neki tavaly az érkező Star Wars Outlaws videójátéknak. Egyebek mellett azért is, mert ez lett az első nyitott világú AAA, akció-kalandjáték a messzi-messzi galaxisban. Az utóbbi évek Star Wars játékaival szemben, nem jedik hanem egy Han Solo-szerű alvilági csibész kalandot kaptunk, amely igazán új és izgalmas játéknak hangzott elsőre.
Mégis a játék előzetes tesztelésekor már látszott számomra, hogy ez közel sem lesz egy újabb Jedi: Fallen Order minőség. Egy tipikus külső nézetes nyitott világú Ubisoft címnek tűnt csak Star Wars köntösben, annak minden előnyével és bajával együtt. A főhősök, mint Kay és Nix meg ND-5 szerethető karakterek voltak és elég részletesen bemutatták a kánon bűnszervezeteit is a klasszikus trilógia idején. Maga a történet nem volt valami érdekfeszítő, elég sablonos lett. A kampány során hamar előjöttek a játék gyermekbetegségei, a lopakodás, a lövés és a harcrendszer kidolgozatlan volt, a nyitott világ csak alibi lett, így a szép ígéretek egy idő után elhalványultak.
A játék hatalmasat bukott. Akkorát, hogy a Ubisoft majdnem tönkrement miatta, hiszen már előtte is sorra bukott minden játékuk az évben. A francia játékkiadó komoly bajba került emiatt. Szerencsére a fejlesztő Massive Entertainment azóta sokat csiszolt a játékon, de ettől még az alapok nem változtak meg. Az Outlaws egy közepesnél valamivel picit jobb nyitott világú shooter, de semmi több. Ezen az azóta megjelent két DLC sem sokat javított sajnos.
A Ubisoft eddig hallgatott az Outlaws bukásáról egészen mostanáig. A minap egy befektetőknek tartott konferencián Yves Guillemot, a Ubisoft vezérigazgatója mondta a következőket, amikor az Outlawsról faggatták részvényesek.
„A Star Wars Outlaws esetében nem értük el az eladási céljainkat. A játékot több tényező is hátráltatta. Először is, az a tény, hogy akkor jelent meg, amikor a márka, amelyhez tartozott, kissé viharos időszakot élt át. Emellett a játékban volt néhány elem, amelyet még finomítani kellett, és ezeket az első hetekben finomítottuk és javítottuk, de ez hatással volt az eladási volumenre. A hibakeresés és a hibajavítás révén jelentősen javítottunk a játékon, és amikor a Switch 2-höz hasonló új konzolokon megjelenik, az már a játék új verziója lesz” – mondta Guillemot.
Tényleg annyira haldoklik a Star Wars, mint ahogy a Ubisoft vezetője állítja?
Ízlelgessük, amit Guillemot mondott. Abban igaza van, hogy a játék nem volt jó állapotban mikor kijött. A szoftver több eleme béta állapotban volt, amelyet utána még hónapokig tartott mire kijavítottak. Mostanra jelentősen javult az Outlaws technikailag és a játékmenetben is, így ez az állítás igaz.
Ami viszont már kevésbé állja meg a helyét, az az, amit a Star Warsról, mint márkáról állít. Tény, hogy mióta a Disney felvásárolta a Star Warst születtek kevésbé jó művek is, de a mérleg nyelve még mindig a több és jól megcsinált tartalom felé hajlik. Az Outlaws megítélésnek feltehetően nem tett jót, hogy előtte két hónappal jelent meg Az akolitus, amely rendkívül megosztó lett és meg is bukott mint sorozat a streamingen. Ám akik követték a híreket, azok tudják, hogy az Outlawst már jóval Az akolitus előtt elkezdték ekézni, kezdve azzal, hogy mennyire woke a főszereplő, illetve hogy hogyan néz ki a szoftver.
Persze tényleg születtek nem jól sikerült Star Wars tartalmak, de 2012 óta anyagilag igazából csak két Star Wars bukást könyvelt el a Lucasfilm, a Solót és Az akolitust. A Kóbor alakulat nézettsége is alacsony volt, de az még nem volt bukás pénzügyi szempontból és nagyon jó kritikákat kapott. Ezzel szemben a többi mozifilm és sorozat jól teljesítettek a pénztáraknál vagy nézettségben, az más történet, hogy mi mennyire osztotta meg a rajongókat, de inkább már az lenne fura, ha valami nem osztaná meg a rajongókat.
Ha csak a közelmúltat nézzük olyan sikercímek jöttek ki, mint A Mandalóri, az Andor, a videójátékok közül meg a Jedi: Fallen Order és a Jedi: Survivor. De a franchise igazi erejét és népszerűségét mutatja, hogy a 2017-es Battlefront II most mennyire a reneszánszát éli. A játék akkor megbukott köszönhetően az EA bénázásának, majd a rajongók visszajelzései alapján kijavították. Ugyan 2020 óta már nem frissül, de a játék újfent megint nagyon népszerű (főként az Andor második évada óta), az utóbbi hónapokban folyamatosan rekordokat dönt a látogatottsága. És elnézve, hogy mennyi új filmen dolgozik a Lucasfilm közel sem azt látni, hogy a franchise iránt annyira csökkent volna az érdeklődés.
Vannak hullámhegyek és -völgyek, most éppen egy csöndesebb időszakot élünk, hiszen nem igazán lesznek idén már nagy Star Wars megjelenések. 2026-ban azonban ez biztosan megváltozik, hiszen jön A Mandalóri és Grogu a moziba, a Disney+-ra a Maul – Shadow Lord, valamint az Ahsoka második évada, továbbá érkezik a Zero Company játék is. A sok új tartalom majd megint a Star Wars felé vonzza a tekinteteket. Végezetül Yves Guillemotnak még annyit, hogy ha szerinte annyira nem vonzó már a Star Wars, akkor néha látogasson el egy rajongói eseményre, mondjuk a Star Wars Celebrationre és meglátjuk utána is ez lesz-e majd a véleménye. Persze egy ilyen elfoglalt embernek nincs ideje ezekre. De a jó tanács neki és a többi hasonló játékfejlesztőnek meg filmkészítőnek, hogy talán előbb jó játékokat, filmeket, sorozatokat kellene csinálni, és akkor nincs belőle csalódás. Nem a Star Warsszal van baja a rajongóknak, hanem a gyengébb minőségű művekkel….
