Grievous tábornok énekel? – avagy a Kóbor alakulat érdekességei

Mágus tények a Kóbor alakulatról!

Rebo borítók

Fináléjához közelít a Kóbor alakulat, s hogy megkönnyítsük a várakozást, elhoztunk öt érdekességet a sorozattal kapcsolatban!

Grievous tábornok énekli a Bunky Dunko című dalt

Sokan felkapták a fejüket, mikor meghallották a Kóbor alakulat előzetesében Peter Schilling Major Tomjának hutt nyelvű feldolgozását, ami azóta olyan népszerűségre tett szert, hogy végül kiadták a dal teljes, közel öt perces verzióját, dalszöveggel, stílusos 80-as évekbeli kivitelben. A Bunky Dunko vagy Youngee Wim nemcsak bebizonyította, hogy van helye a messzi-messzi galaxisban kis bolygónk zenei felhozatalának, de megannyi szóval és kifejezéssel bővítette a meglévő hutt szókincsvilágot, ráadásul kiderült, hogy részben nem más énekli, mint Grievous tábornok.

A szeparatista hadúr hangját ugyanis Matthew Wood kölcsönzi, aki a Lucasfilm oszlopos tagja immár vagy harminc éve, nem mellesleg igen közel ül a tűzhöz – ez esetben mikrofonhoz – hiszen felügyelő hangszerkesztő a legtöbb projektnél. Így történt, hogy ő és kollégája, a szintén Lucasfilm veterán David Collins elképzelték az előzeteshez a dal „starwarsosított” verzióját, majd rájöttek, hogy valakinek el is kéne énekelnie azt. Végül a valaki ők maguk lettek! Ugyan a sorozatban még nem hallhattuk, minden esély megvan rá, hogy a fináléban felcsendüljön, de ha esetleg eddig kimaradt volna, pótoljátok be gyorsan!

Neel a Kóbor alakulat legösszetettebb bábuja

Még a sorozat munkálatainak hajnalán fontolóra vették, hogy Neel teljes mértékben számítógépes technikával létrehozott karakter legyen, mivel egy ilyen kifejező és részletes animatronikus bábu folyamatos szerepeltetése eszméletlen költségekkel járt volna. Ám a Star Wars számára nem az az igaz út, így végül egy animatronikus fejet alkottak meg, amelynek szemeit, ormányát és lényegében minden részét más-más ember irányította. A fejet nem a Neel hangját kölcsönző Robert Timothy Smith öltötte fel, hanem Kacie Borrowman. A két színész nagyon közel dolgozott egymással, hogy Borrowman hitelesen adja vissza társa reakcióit, illetve Smith motion capture-rel is rögzítette felvételei nagy részét, ez különösen a szemei miatt volt fontos. Azt is megtudhattuk, hogy hiába vannak ezek a bábuk dugig szervókkal és egyebekkel, immár lényegében hangtalanok, tehát valós időben lehet velük dolgozni, akár egyszerre többel is (gondoljunk csak az osztályteremre).

Kóbor alakulat

Mama rákot stop-motion technika keltette életre

Lanupa szemetes partjainál Wim és KB összefutottak egy hatalmas teremtménnyel, Mama rákkal, vagy mint megtudtuk, rendes nevén Tet’niss-szel. A részt követően sokan találgattak, hogy vajon tényleg rendes stop-motion technikát láthattunk-e, a válasz pedig igen. Mama rákot a Tippett Stúdiónak köszönhetjük, amit még a legendás Phil Tippett alapított. Neki köszönhetjük az eredeti trilógia szinte minden mozgó járművét, lényét, hajóját, az AT-AT-tól kezdve Max Rebóig. Mama páncélzata ráadásul nem csupán csak szeméttel egészül ki, hanem tele van elrejtett utalásokkal, legyenek ezek akár droidok, mint Artu, K2 vagy C-3PO, akár egy X-szárnyú ablakai vagy az Ezeréves Sólyom darabjai. Mama végső alakja közel hét kilót nyomott, a legnehezebb stop-motion bábu amivel valaha dolgoztak. Nevét onnan kapta, hogy a belőle kiálló fémdarabkák miatt alkotói a tetanusz oltással viccelődtek.

Kóbor alakulat

Az At Attint valójában egy festmény rejti

A Kóbor alakulat nem csupán hangulatában egy korszak ünneplése, hanem a „régimódi” filmkészítés vívmányainak egész sorát vonultatja fel. Az ILM egyik régi öröksége, a matt festmények alkalmazása nagy totáloknál, illetve bolygóknál. Így készült például A Jedi visszatér elején a hangárjelenet is, ezúttal viszont maga az At Attint elrejtő köd is így kelt életre. John Knoll elmondása alapján Jon Watts rendező törekedett minél több hagyományos technika felvonultatására. „Már csak két hónap volt hátra a forgatásig, amikor kaptam egy e-mailt Jon Watts rendezőtől, amiben azt írta: »Nos, csináltunk már bábokat, protéziseket, animatronikát, stop motiont és miniatűrt. Fiam, az egyetlen dolog, amit még nem csináltunk, az egy matt festmény! Van rá mód, hogy valami ilyesmit még be tudnánk illeszteni a műsorba?«”

Végül Caroleen „Jette” Green készítette el a festményt, akinek munkáit többek között az Indiana Jones és a végzet templomában is csodálhatjuk.

Kóbor alakulat

Az Onix Parázs miniatűr mása teljesen elektronikus és kézzel készült

Mindig nehéz újabb és újabb ikonikus, egyedi és személyiséggel rendelkező hajókat megalkotni, s hogy ez megint sikerüljön, John Knoll 3D nyomtatás nélkül, random alkatrészekből építette meg az Onix miniatűrjét. A modellt kézzel festette ki, és egyébként tele van ez is működő elektronikával, illetve megannyi ponton, például a hajtóműveknél is rendesen mozgatható. Még az azoknál pislákoló égés is valódi! A miniatűrt egy mozgásvezérelt kamerarendszer vette. A Dykstraflex-technikának is nevezett rögzítési módszert, még az eredeti trilógiához dolgozta ki az ILM-től John Dykstra, miután George Lucas dinamikus űrbéli csatajeleneteket akart. Forradalmasította általa a filmkészítést, az azóta is fejlődő rendszerrel egyszerre több modell is követhető, igaz mára már költségessége miatt kevésbé alkalmazzák, helyét átvették a virtuális modellek. Bár természetesen az Onix Parázsnál is szükség volt ilyenre is, azért mindez elég mágus!

Kóbor alakulat

About Author