Hazudtak a fejlesztők a Battlefront Classic Collection állapotáról

Botrányba fulladt az klasszikus Battlefront játékok új kiadása.

Battlefront Classic Collection

Forrás: PlayStation

Katasztrofális állapotban jelent meg a Star Wars: Battlefront Classic Collection. A félkész és hiányos állapotú szoftver már így is sok rajongónak okozott bosszúságot, de mindezt tetézte, hogy a fejlesztő Aspyr Media nyilvánosan hazudott arról, hogy rajongók által készített tartalmakat használtak fel. Ezt azonban az egyik veterán modder megcáfolta.

Botrányos megjelenés

Február végén jelentették be, hogy új kiadást kap a klasszikus két Battlefront játék. A LucasArts és a Pandemic Studios legendás Battlefront játékaiból az első rész idén lesz húsz éves és a rajongók között máig kedvelt videójátékok. Az új változaton az Aspyr Media csapata dolgozott a Lucasfilm Games és a Disney közreműködésével. A texasi fejlesztő nagyon tapasztalt a Star Wars terén, hiszen megannyi klasszikus LucasArts játékot adtak ki újabb konzolokra vagy portoltak Mac OS rendszerekre, mobilokra. Legutóbb a The Force Unleashed játékot adták ki Nintendo Switch-re, illetve ők dolgoztak eredetileg a Knights of the Old Republic Remake változatán.

A két klasszikus Battlefront is inkább egy újabb kiadásnak feleltethető meg, hiszen nem egy remastered felújításról beszélünk, hanem csak egy gyűjtői kiadásról. Mindezt kissé borsos áron csomagolták, hiszen a Classic Collectiont 34 euróért árulják, miközben a két eredeti játék külön-külön csupán 9,65 euróért megvásárolható. Az új kiadást azzal próbálták eladni, hogy ez tartalmazza a játékokhoz megjelent összes kiegészítőt, pályákat, extrát, vagy olyan Xbox-exkluzív karaktereket is, mint Asajj Ventress vagy Kit Fisto. Emellett újra élednek az eredeti szerverek 64 fős online multiplayerrel és 64 bites támogatást is kap a szoftver.

A rajongók között hamar felkapott lett, hiszen a botrányba fulladt 2017-es Star Wars: Battlefront II támogatásának megszűnésével betöltetlen maradt az űr. Sokan rohantak, hogy azonnal előrendeljék. A Classic Collection azonban leginkább PlayStation és Nintendo Switch konzolokon volt indokolt. PC-n és Xbox-on eddig is támogatott és játszható volt a 2004-es és 2005-ös játék, PS-en és Nintendón viszont nem. Az Aspyr ráadásul a létező összes platformra kiadta, így a Battlefront Classic Collection március 14-én megjelent PC-n, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S és Nintendo Switch konzolon is.

Az eredmény viszont katasztrofális lett, a szoftver közel játszhatatlan állapotban jelent meg. A Steamen sorra jöttek a negatív kommentek a rajongóktól és nagyon hamar az egyik legrosszabbra értékelt játék lett a platformon. A rajongók szerint a játék komoly technikai gondokkal küszködött, ráadásul az Aspyr alig biztosított szervert. A megjelenés napján összesen három szerver állt rendelkezésre, amely 2005-ös léptékkel is nagyon csekély. Akik nagy nehezen bejutottak, azoknak sokat kellett várni, hogy elinduljon a meccs, vagy el sem indult nekik egyáltalán. Xbox-on nem kapott célzás rásegítést, amely a konzol kontrollerjével elég nagy probléma, vagy a járművek irányításánál is felcserélték a függőleges tengelyt és ezt megváltoztatni sem lehetett. PS4-en pedig fagyásokról lehetett hallani.

Az Aspyr nyilvános közleményben bocsánatot kért a rajongóktól március 15-én. Beismerték, hogy tudnak a szoftver állapotáról és igyekeznek kijavítani. Az oldalukról azóta ez a bejegyzés eltűnt, de a Steamen még megtalálható. A botrány itt még nem állt meg.

Az Aspyr hazudott arról, hogy rajongói tartalmakat használtak fel

Még a játék megjelenése előtt, az előzetesek alapján több hozzáértő rajongó felfigyelt arra, hogy az Aspyr Media valószínűleg rajongók által készített tartalmakat (modokat), javításokat használt fel a Battlefront Classic Collection fejlesztésénél.

Leginkább Asajj Ventress és Kit Fisto karaktermodelleinél volt feltűnő. Ez a két karakter eredetileg csak az Xbox tulajdonosoknak volt elérhető DLC-k formájában. Az Aspyr viszont most mindenkinek elérhetővé tette a Classic Collectionben. Azonban látható volt, hogy az új kiadásban nem az eredeti Xbox változatokat használták, hanem egy iamashaymin nevű modder által készített új és javított modelleket. A modder még 2021-ben adta ki a javított animációkkal és újramodellezett Ventresst és Fistót a játékhoz PC-n. Az eredeti Battlefronthoz Ventress és Fisto kinézetét a 2003-as Klónok háborúja sorozatból vették, hiszen ezek a játékok még A Sith-ek bosszúja és a Dave Filoni féle A klónok háborúja előtt jelentek meg. Ventress így mindkét kardját a jobb kezében tartotta, Fisto fénykardja is olyan volt, mint Tartakovsky sorozatában és ilyen energia gömböket is tudott lőni az Erő segítségével.

Az évek során megannyi hasonló mod és rajongói munka készült a Battlefrontokhoz és más klasszikus Star Wars játékokhoz is. Iamashaymin új modelljeiben Ventress már külön kézben tartotta a fénykardjait, mindezt úgy érte el, hogy Ventresst rászabta Aayla Secura modelljére. A rajongó modder február 28-án elmondta az IGN lapjának, hogy ő is felfigyelt a turpisságra. Elmondása szerint az előzetesben látott mod eleve egy korábbi változatból lehet, hiszen ő nemrég frissítette a munkáját, hogy a karaktermodell a lehető legközelebb legyen a Pandemic eredeti munkájához.

„Ez azért rossz, mert az Aspyr trailereiben és a Classic Collection promóciós képein a felvételek többségén látható Asajj Ventress az eredeti 2021-es modból származik.” – mondta a rajongó az IGN-nek.

A modder majd így folytatta:

„Tetszik az ötlet, hogy valami, amit én készítettem, egy hivatalos termékben szerepeljen, nem is beszélve egy hivatalos Star Wars termékről” – mondta. De iamashaymin sokkal jobban örült volna egy hivatalos PC-s kiadásnak az Xbox-exkluzív DLC-ből, amely az eredeti hősöket tartalmazza, és nem egy pontatlanul módosított változatot, „még akkor is, ha ez olyasmi, aminek a készítésében benne volt a kezem.” – mondta a rajongó.

A rajongó ugyanakkor kiemelte, hogy az ő munkája és általában minden rajongói mod továbbra is a Lucasfilm tulajdonát képzik, hiszen az ő szellemi terméküket használják fel módosításokra. Az ilyen modderek ezért pénzt nem kérhetnek ezekért a munkákért és ingyenesen, szabadon hozzáférhetőként teszik közzé az interneten. Iamashaymin elmondta, hogy ő a már megszűnt Pandemic Studios által közzétett fejlesztői eszközökkel készítette el a modokat és betartott mindent jogszabályt az elfogadott végfelhasználói licenc megállapodás (EULA) szerint.

Kit Fisto Battlefront
Forrás: X

Az Aspyr Media február 29-én reagált is a hírre az IGN-nek eljuttatott nyilatkozatában, amely így szólt:

„Szeretnénk köszönetet mondani a szenvedélyes Star Wars: Battlefront közösségnek, hogy felhívta erre a figyelmünket. A tavaly őszi bejelentésünkhöz készített felvételek rögzítésekor tévedésből olyan tartalmakat is bevontunk, amelyek nem szerepelnek a termékben, és ez a hiba bekerült a végleges vágásba. A Star Wars: Battlefront Classic Collection közelgő kiadása nem tartalmaz olyan kódot vagy tartalmat, amely nem hitelesített forrásból származik.” – Aspyr Media

A fejlesztők tehát elismerték, hogy hiba csúszott be és mintegy tagadták is, hogy rajongói tartalmakat használtak fel. Azonban mindez nem volt igaz, mert a március 14-én megjelent végleges változat továbbra is a iamashaymin által készített modokat tartalmazta, amelyre a rajongó felháborodott a közösségi médiában. Az Aspyr már adott ki egy frissítést a játékhoz, amely állítólag orvosolja a problémákat és kiszedi belőle a rajongói modokat. Azonban ez mit sem változtat már a problémán, a rajongók bizalmát örökre eljátszották.

Érthetetlen, hogy miért hazudott ezzel kapcsolatban az Aspyr. Még egyszer kihangsúlyozzuk, hogy nem az a probléma, hogy rajongói tartalmakat használtak fel egy 19–20 éves játék újra kiadásához. Ez bevett szokás, hiszen az eredeti fejlesztő, a Pandemic Studios megszűnt 2009-ben. Az eredeti munkájukat már csak lelkes rajongók tartották életben az évek során. A Lucasfilm és a Disney által megbízott Aspyr-nek minden joga megvolt, hogy modokat használjanak fel, hiszen ez benne van a végfelhasználói licenc megállapodásban, a Lucasfilm és a partnereik birtokolják az összes jogot az Star Warsra. A gond inkább azzal van, hogy mindezt nyilvánosan tagadták, hazudtak a rajongóknak, miközben a végeredmény nem ezt mutatta. Nem így kéne bánni a rajongókkal és a LucasArts örökségével.

Az Aspyr-nek, nem ez az első problémája a rajongói modokkal. Korábban pont egy rajongói tartalom miatt hiúsult meg a Knights of the Old Republic II tervezett DLC-je Nintendo Switchre. Akkor úgy harangozták be a játékot, hogy az eredetileg kivágott tartalmak majd egy DLC formájában kerülnek be. Azonban ehhez is a rajongói Restored Content modot vették igénybe, amely állítólag jogi akadályokba ütközött, vagy a cég körül voltak problémák, nem tudjuk biztosan. A DLC sosem készült el és a cég azóta perben áll egy dühös rajongóval. Ugyancsak az Aspyr dolgozott a PS5 és PC exkluzívként bejelentett Kotor Remake-en. A pletykák szerint ennek a fejlesztése is kudarcba fulladt, a kiadó Saber Interactive már elvette tőlük a szoftvert, azóta sem tudni milyen állapotban van, vagy mikor érkezik. A tulajdonos Embracer csoport ráadásul nemrég közel fél milliárd dollárért eladta a Saber Interactive-ot magánkézbe, így az Aspyr és a Kotor Remake is ehhez a névtelen tulajdonoshoz került.

Az egész Battlefront Classic Collection így nem tűnik többnek, mint egy összecsapott, minimális befektetéssel készült és nagy haszon reményében kiadott újabb lehúzás a kiéhezett rajongóknak. Inkább akkor hagyták volna az egészet. Sajnos a Battlefront szériával elég mostohán bántak így is. A LucasArts sosem készítette el a harmadik részt, pedig már dolgozott rajta egy másik fejlesztő. Ahogy az Electronic Arts is egy pénzcsináló kaszinógépet akart először a 2017-es Battlefront II-ből, de terveiket elsöpörte a rajongók haragja és a kialakult botrány körülötte. Az EA pedig azóta ugyancsak lemondott egy Battlefront III-ról, ahogy a fejlesztő DICE-t is a kiégés szélére sodorták. A Lucasfilm Games és a Disney pedig inkább a sztori központú, egyjátékos Star Wars játékok felé fordultak a Jedi: Fallen Order sikere után.

About Author

Vélemény, hozzászólás?