A jedi, a boszorkány és a ruhásszekrény…vagyis a hadúr – Dave Filoni és a Narnia

Narnia

Az Ahsoka 8. epizódja tovább gyarapította a kapcsolatot a Star Wars és a klasszikus fantasyk világával. Szinte már természetes, hogy ezúttal is kaptunk utalást A Gyűrűk Urára, ám emellett most a Narnia világa is előkerült, nem is először a sorozatban!

Mi is az a Narnia?

A Narnia krónikái egy nagyhatású gyerekfantasy, a gyermekirodalom klasszikus alkotása, melyet a 20. század közepén írt C. S. Lewis. Lényegében Lewisnak és Tolkiennek köszönhetjük a modern gyermekfantasyt, melynek a Hobbit mellett a Narnia krónikája is megkerülhetetlen műve. Tolkien és Lewis jó barátok is voltak, mindketten a brit kultúrának a tagjai, mindketten műveltek, s mindketten hívő keresztények (Lewis anglikán, Tolkien katolikus). A két íróbarát egymásra is hatott és „játszottak” az írói ötletekkel, s míg Tolkien egy múltban játszódó fantasy mesét írt, addig Lewis a jelenbe helyezte történetét. A Narnia krónikája összesen hét kötetből áll, mely lényegében a misztikus Narnia teljes történetét lefedi, a teremtésétől az apokalipsziséig. A könyvek közül elsőként Az oroszlán, a boszorkány és a ruhásszekrény jelent meg, melyben négy gyerek, a Pevensie testvérek egy ruhásszekrényben átkelnek a titokzatos Narnia világába, ahol Aslan, a bölcs oroszlán segítségével legyőzik Jadist, a Fehér Boszorkányt. Talán ez a legismertebb Narnia-történet, s ez is jelent meg először (és szintén ezt filmesítették meg először – a szerk.), ám a történet időrendje szerint ez előtt játszódik A varázsló unokaöccse, amelynek talán még jelentősebb a hatása Dave Filoni és az egész Star Wars számára.

Narnia krónikái
Narnia krónikái: Az oroszlán, a boszorkány és a ruhásszekrény c. film (2005)

A Világok közötti rengeteg

A Világok közötti világok koncepciója az Ahsoka sorozat ötödik epizódjában is megjelent, ám ott elég visszafogottan ábrázolták. Az Erőben létező rejtélyes hely különös szerepet először a Lázadók animációs sorozatban kapott, ott ismerhettük meg mikéntjét, de a koncepció a Skywalker kora regényverziójában is előkerült. Arról, hogy mi is ez a Világok közötti világ, korábban már írtunk. No, de honnan jön ez a koncepció?

Erről Dave Filoni a 2019. évi Celebration keretében mesélt:

„Az egyik inspiráció számomra egyértelműen C.S. Lewis Narnia krónikáiban volt, amikor a »világok közötti rengeteg«-ről beszél, tudod, és gyerekként lenyűgözött ez a koncepció, és az, hogy el lehetett jutni erre a helyek közötti helyre, és ezekbe a tavakba és a különböző világokba.” – nyilatkozta, valamint kiemelte felesége fontosságát is, aki olvasott és tudott ezekről a dolgokról.

Miről is van itt szó? A Világok közötti rengeteg A varázsló unokaöccse c. regényben jelenik meg, lényegében egy csendes, élettelen erdő, helyek közötti hely, ahol nem történik semmi. Ám az erdő tele van sok-sok kis tavacskával, amelyek más-más világokba vezetnek. A regény két főhőse, Digory és Polly így jutottak Charnba, az elpusztult világba, ahol véletlenül felébresztik Charn utolsó királynőjét és annak elpusztítóját, Jadist, a későbbi Fehér Boszorkányt. Jadis ezt követően a gyerekkel együtt visszajutott a Világok közötti rengetegbe, a mi világunkba, majd az éppen megszülető Narniába is, elhozva a rosszat a tiszta világba.

A világok közötti rengeteg (Legends of the Multi Universe wiki)

Az Ahsoka és Narnia

Az Ahsoka fináléjának címe egy újabb erős utalás a Narnia krónokáira, az epizód eredeti The Jedi, The Witch and The Warlord angol címe egyértelműen összecseng a legismertebb Narnia-regény The Lion, The Witch and The Wardrobe címével, csak épp itt az oroszlánból jedi, a ruhásszekrényből pedig Thrawn főadmirális lett. Aslan, a Nagy Oroszlán, különben egyértelmű Krisztus-metafora, sőt Jézussal történő azonosítása egyre világosabb a későbbi regényekben. Az oroszlán meghal Az oroszlán, a boszorkány és a ruhásszekrény lapjain, nem védekezik, hanem feláldozza életét az áruló Pevensie fiú helyett. Az önfeláldozás után azonban feltámad, majd segít legyőzni a Fehér Boszorkányt. Magam Ahsokát azért nem kötném Aslanhoz, de a kimondott Gandalf-párhuzam ugyanúgy a halál legyőzését, és a másokért hozott áldozat fontosságát hirdeti. A boszorkányt még kevésbé kell magyarázni, az Ahsoka éjnővér anyái megfelelnek a gyerekmesék gonosz boszorkányainak, ahogy az is baljósan cseng a Star Wars galaxisa szempontjából, hogy a Fehér Boszorkány miután saját világát tönkretette, új világokra is vészt hozott. Talán a kihalt Peridea után most az ismert galaxis következik?

Na de hogy lesz Thrawn főadmirálisból ruhásszekrény? Elsősorban valószínűleg a két angol szó hangzása közötti hasonlósággal való ügyes szójáték az egész, bár itt is lehet némi többlettartalom. A ruhásszekrény a könyvben egy átkelő a két világ alatt, ennek köszönhetően lehetett eljutni az egyikből, a másikba, ahogy az Ahsoka hősei is Thrawnnak (és a Sion szemének) köszönhetően térhettek (volna) haza saját világukba.

A Sion szeme és a Chimaera (Tenor)

A Gyűrűk Ura és a Narnia krónikái a fantasy és az ifjúsági irodalom megkerülhetetlen elemei. Ráadásul mély keresztény üzenetet hordoznak, s ezek a motívumok az Ahsoka sorozatba is beépültek.

About Author

Vélemény, hozzászólás?