Így készültek az Andor vizuális effektjei

Andor VFX Mon Mothma

Az ILM vizuális effektjeiért felelős szakembere beszélgetett a Los Angeles Times-szal az Andorról.

Egyedi sorozat lett az Andor a Star Warson belül. A Zsivány Egyes – Egy Star Wars történet előzménye egy földhözragadt, realistább mű lett, amely mellőzött szinte minden fantasy elemet, jediket, sith-eket és az Erőt, amely eddig meghatározta a franchise-t, legalábbis a mozgóképen. A sorozat a Birodalom elnyomó rémuralmát mutatta be az egyszerű emberek szemén keresztül, akik aztán szépen fellázadnak. Az Andor ráadásul betekintést nyújtott mind a lázadók, mind a birodalmiak mindennapi életébe. Emellett azért továbbra is a messzi-messzi galaxis scifi és fantasy világában játszódik, így az Industrial Light & Magic (továbbiakban ILM) és más VFX stúdiók munkatársai bőséggel használtak CGI és egyéb modern vizuális effekteket, hogy a világot életre keltsék.

Forgatás az Egyesült Királyságban (felül), B2EMO a Ferrixen (alul)

Az Andor első évadának vizuális effektjeit már jelölték is Emmy-díjra, ezzel kapcsolatban adott interjút a Los Angeles Timesnak Scott Pritchard, aki az ILM-nél a környezeti vizuális effektek főfelügyelője. A szakember elmondta a lapnak, hogy a sorozatban elsősorban olyan környezetek voltak, ahol meglévő felvételeket használtak és ezt kibővítették vagy kiegészítették vizuális effektekkel.

„Sokat forgattunk a londoni Barkingban, ami egy nagyon érdekes, brutalista építészeti negyed, amelynek nagyon jellegzetes épületstílusa van, ahol sok oszlop és erkély áll ki, és érdekes formákat hoz létre.” – mondta Pritchard

Londonban főként a Coruscanton játszódó jeleneteket vették fel. A város brutalista építészete ideális volt Coruscant épületeihez a Galaktikus Birodalom idején. A galaxis fővárosát már sokat láttuk az előzménytrilógiában, ám a Birodalom idején még mozgóképen nem mutatták meg ilyen részletességgel, mint az Andorban. Ráadásul az előzményfilmekben ezek a jelentek szinte kizárólag zöld vagy kék háttér mellett készültek és a várost teljesen CGI-jal készítették el a – nem beszélve az új sorozatoknál használt StageCraftről –, az Andorban azonban valódi épületek között forgattak és utólag egészítették ki ezeket vizuális effektekkel. Ezt úgy oldották meg, hogy virtuálisan lyukakat vágtak ezeken az épületfelvételeken és ezt terjesztették ki Coruscantnak. Így egészen a horizontig ellátva csupa felhőkarcolókat, házakat láthatunk a végeredményen.

Andor ISB London
Adams tér a londoni Canary Wharf üzleti negyedben (felül), a BBH főhadiszállása Coruscanton (alul)

„Teljesen bele akartunk merülni a városba. Nem akartunk nagy légi felvételeket, olyan »Közben Coruscanton« típusú, nagy helikopteres felvételeket. A legtöbb dolgot a földszintről vettük fel, mintha az operatőr a vállán tartaná a kamerát, és ott lenne a helyszínen. Egy kicsit el akartunk mozdulni az előzményfilmektől, amelyek egyfajta magas sci-fi, tudod, 1950-es évekbeli, Metropolis stílusúak voltak. Inkább az Art Deco stílusú kőanyagok felé mentünk, amiket New Yorkban láthatunk. Az épületeinket különböző kőanyagokból építettük, de nem használtunk fémeket a díszítésükhöz. Az üveget pedig szép fényvisszaverő felületként használtuk. – magyarázta az ILM főfelügyelője

Az Andorban tehát tudatosan egy másfajta megközelítésből mutatták be Coruscantot. Ezt indokolja is, hogy a Birodalom idején megváltozott a galaxis fővárosa, amely aztán ugyancsak nagy változáson ment keresztül az Új Köztársaság időszakában, ahogy A Mandalóri harmadik évadában is bemutatták. Scott Pritchard azt is elmondta, milyen sokáig tartott tökéletesen beállítani azt a jelentet, ahol a Mon Mothmát szállító luxusjármű oldalán visszatükröződik a város látképe. Ez a fajta rendkívüli figyelem a részletekre tükrözi azt, hogy az Andor esetében (hasonlóan a Zsivány Egyeshez) a vizuális effektek, a produkciós rendezés és az operatőri munka tökéletes összhangját láthatjuk. Pritchard nagyon dicsérte az operatőri munkát, mert olyan felvételeket készítettek külön a környezetről, amelyet később könnyen felhasználhattak az utómunka során. Arról is beszélt, hogy mi ihlette a Ferrix vöröses színű felszínét.

„Elmentünk Lanzarotéra, az egyik Kanári-szigetre, hogy helikopterrel forgassunk és fotogrammetriai felvételeket készítsünk a környék vulkanikus terepéről. Van ez a csodálatos fekete és vörös talaj, ami szintén eléggé túlvilági érzés. Ez szolgált alapul a Ferrix bolygóhoz, amelyet az évad első felében láthattunk.” – mesélte Pritchard

Ám nem az ILM volt az egyedüli VFX stúdió, amely a Star Wars sorozatokon vizuális effektjeiért felelt. Már a zárótrilógia óta visszatérő partnere a Lucasfilmnek Hybride nevű stúdió, akik az Andorban főként a Ferrixet keltették életre. Az általuk megosztott rövid kulisszák mögötti videón látható a munkájuk. Érdekesség, hogy a csapat a francia játékkiadóhoz, a Ubisofthoz tartoznak, ahol a jövőre érkező Star Wars Outlaws játék is készül. De ott van még a Scanline VFX csapata is, akik az Aldhani és Narkina 5 effektjeiért feleltek.

Az általánosan elmondható, hogy a Star Wars sorozatokon és filmeken dolgozó szakemberek maguk is rajongók, akik gyakran a filmkészítés iránti érdeklődésüket is George Lucas filmjeire vezetik vissza. Éppen ezért ahol lehet különböző meglepetéseket, „húsvéti tojásokat” rejtenek el a filmjeikben. Ilyen például az első Halálcsillag felbukkanása az évad fináléja után, ahol Pritchard szerint egy apró meglepetést rejtettek el a VFX szakemberek.

„Ahol a kis robotokat látod, amint a »terméket« a Halálcsillag felszínére helyezik, ott a felvétel hátulján egy falat látsz. És a falon vannak ezek a formák, amelyek megegyeznek az Egy új remény című film árokfutásának formáival. Ez egy kedves részlet, amely megmutatja, hogy az [Industrial Light & Magic] művészei milyen szenvedéllyel dolgoznak.” – mesélte az ILM szakembere.

Nem a Halálcsillag az egyedüli klasszikus elem, amely visszaköszönt az eredeti trilógiából. A sorozatban felbukkant a Cantwell-osztályú elfogócirkáló, amely egy nagyon korai, fel nem használt csillagromboló vázlaton alapult. Pritchard elmondta, hogy az alkotó Colin Cantwellről nevezték el, aki tavaly májusban hunyt el. Így az ő tiszteletére elevenítették fel a munkáját és adtak neki új fontos szerepet az Andorban, amely hatalmas megtiszteltetés volt az ILM számára.

Cantwell Andor
Cantwell-osztályú elfogócirkáló az Andorban

Pritchard még januárban beszélt részletesebben a Befores & afters című magazinnak az Andor vizuális effektjeiről. Itt elmondta, hogy a sorozatot javarészt külső helyszíneken rögzítették valódi és épített díszletek között, a Pinewood stúdióban. A korábbi Star Wars sorozatoknál bevált StageCraft LED falait, itt egyedül Chandrila Nagykövetségének jeleneteinél használták, azzal oldották meg a díszletek mögötti hátteret. A Ferrix települését szinte teljesen felépítették élethű méretben, míg a Coruscantnál, hol teljesen CGI jelenetek, hol díszletek és zöld háttér vegyes megoldásait használták. Az ILM főfelügyelője azt is elárulta, hogy Luthen Rael hajója, a Fondor funkciójában nagyon hasonlít James Bond DB5-ös Aston Martinjához. Mindkettő álcázza a képességeit, míg az egyik egy sportkocsinak tűnik, a másik pedig egy sima vontatóhajónak, valójában csupa elhárítóval és halálos fegyverrel van felszerelve. Luthen is úgy lépett meg Cantwell vonónyalábja elől, hogy az elhárítókkal hatástalanította a vonónyaláb paraboláját, majd az őt üldöző TIE vadászokat lövegeivel és a két oldalt kinyíló fénykardszerű lézerekkel iktatta ki. Hasonlóan, mint ahogy James Bond is tenné.

Az Andor második évada valamikor 2024 második felében érkezhet a Disney+-ról. Az új évad forgatásainak nehézségéről itt írtunk.

About Author

Vélemény, hozzászólás?