Elhunyt Drew Struzan, a Star Wars és megannyi klasszikus film poszterének alkotója

A legenda 78 éves volt.

Rebo borítók (2)

Drew Struzan hivatalos Instagram fiókja közölte a hírt, miszerint a legendás művész, megannyi varázslatos plakát alkotója tegnap, 78 éves korában elhunyt.

Struzan nevéhez számos klasszikus filmplakát, regényborító és lemezborító köthető, több mint 150 filmplakátot készített olyan filmsorozatokhoz, mint a Star Wars, a Harry Potter, a Vissza a jövőbe, az Indiana Jones, vagy épp a Szárnyas fejvadász. Hírnevét a Star Warshoz készített műveinek köszönhette: Lucas 1977-ben felkérte őt és Charles White III-t, hogy készítsenek egy plakátot a Star Wars 1978-as újrakiadásához, ekkor született meg a legendás „cirkuszi” plakátterv, amely később a védjegyévé vált. Ikonikus elrendezése számos, tőle független filmplakátra is nagy hatással volt, s elvileg máig ez George Lucas kedvenc posztere mind közül, mely megtalálható otthonában is.

Struzan a Hookhoz készült plakátja előtt. Forrás: Galactic Gallery

Azt viszont kevesen tudják, hogy alapok egy véletlennek köszönhetők:

„Charles kapta meg először a megbízást, hogy készítsen egy új plakátot a Star Warshoz, de ő nem tartotta magát jó portrérajzolónak. Felhívott és megkérdezte, hogy én megrajzolnám-e csak a portrékat. Akkoriban még soha nem használtam festékszórót, de nagyon szerettem volna megtanulni. Így ez volt a megállapodásunk: én vállaltam, hogy viszem a portrékat, cserébe ő megtanít annak használatára. Így én készítettem el Luke és Leia alakját, ő pedig az összes űrhajót és lényt” – mesélte 2022-ben a Star Wars Insidernek.

Az eredeti plakátok összefűzött változata. (Forrás: Weidman Gallery)

„Már majdnem végzett a saját részével, amikor egy apró változtatás közben véletlenül hipóval leöntötte a festmény elejét. Csak álltunk ott, és néztük, ahogy minden eltűnik a hipózuhatag alatt. De Charlie elegánsan kezelte a helyzetet – ahogy az az eredeti műalkotáson is látható. A kép kaotikusabb hatása abból adódott, hogy végül nem is hagytunk elég helyet a film címének.”

Forrás: Tumblr

Végül ez a hatás tetten érhető az összes további művén. 2008-ban visszavonult az Indiana Jones és a kristálykoponya királysága plakátjának elkészítését követően, melyet utolsó munkájának hitt. A művészet iránti szeretete azonban időről időre visszaszólította: egyebek mellett Stephen King A setét torony 2012-es adaptációjához, és az Így neveld a sárkányodat-trilógia (2019) plakátjaihoz, sőt végül Az ébredő Erőhöz is. Emellett olyan zenekarok albumainak borítóit is ő illusztrálta az évtizedek alatt, mint a Black Sabbath, a The Beach Boys és a Bee Gees. A könyvfalók is számos művével találkozhattak, s biztosak vagyunk benne, hogy sok olvasónk polcán is ott lapulnak ezek.

Forrás: Reddit

„A könyvborítók teljesen más műfajt képviselnek, mint a filmplakátok. Egyik fő különbség, hogy sokkal nagyobb szabadságot adnak. Általában csak néhány bekezdést kaptam arról, miről szól a történet, és onnan már szabad kezet kaptam. Sokkal kevesebb ember dönt arról, hogyan nézzen ki egy könyvborító, szemben a filmiparral, ahol egész stábok szólnak bele. Az 1990-es évek fantasztikus időszak volt a Bantam és a Del Rey kiadók számára, rengeteg író dolgozott háttértörténeteken, és töltötte ki a filmek karakterei és galaxisai körüli csodálatos mi lenne, ha…világot” – mesélte az Insidernek (207-es szám).

Forrás: Reddit

Egyébként ő tervezte az Industrial Light & Magic eredeti logóját is, melyen még egy cilinderes bűvész szerepelt, ami jól tükrözte a cég varázslatos munkáját. „Mel Brooks egyszer azt mondta, hogy a plakát egy meghívó a filmre, és ez a megfogalmazás nagyon tetszik nekem. Számomra azonban a különbség az, hogy nemcsak azt szeretném, ha a plakát a filmről mesélne, mielőtt valaki megnézi, hanem azt is, hogy utána a lélekben maradandó, szép emlékeket idézzen fel. Így a plakát nem csupán egy kreatív villanás, hanem egy tartós emlékeztető arra, milyen csodálatos élmény volt megnézni a filmet” – mesélte az Insidernek.

Drew Struzan plakátjait festői stílus és hihetetlen gazdag színhasználat jellemezte. Gyakran alkalmazott hagyományos festészeti technikákat, például akrilt és olajfestéket, noha utóbbi száradási ideje gyakran az őrületbe kergette. A színek mellett mesterien játszott a fényekkel – ez varázsolta plakátjait igazán élettel telivé.

Az Erő legyen Vele!

About Author