Tűzerő a köbön: a B-szárnyú vadászgép

Mit tudunk a B-szárnyú vadászról?

B-szárnyú

Forrás: StarWars.com

A Kóbor alakulat fináléjában az Új Köztársaság kötelékében egy régi ismerős is beköszönt, a B-szárnyú vadászgép, ráadásul egy remek jelenetben. Ezúttal ugyanis élőszereplős formában is láthattuk azt a koncentrált lézerlöveget, amelyet a Lázadók animációs sorozat mutatott meg.

A-vadász, B-vadász

A B-szárnyú vadászgép először A Jedi visszatérben jelent meg. A filmhez két új lázadó vadászgép készült, melyeket A-vadászként, és B-vadászként jelölték. Mindkét vadászgéphez készített látványtervet a zseniális Ralph McQuarrie, a B-szárnyú megtervezése Joe Johnston és Bill George nevéhez kötődik. Ám amíg az A-val jelölt vadészgép-modell valóban hasonlított egy nagy A betűhöz, addig a másik kinézete már nehezebben hozható össze a B betűvel, leginkább annak is a kisbetűs változatával. Bill George miatt a látványtervező kollégái „Bill-szárnyú” vadászgépnek is becézték. A Legendákban később megjelent a Blade-wing (azaz penge-szárnyú) becenév is, mely jobban utalt a vadászgép kardszerű alakjára, s a B betűt is magyarázta. Ez a megnevezés a Lázadók animációs sorozat révén kánonná is vált.

Ralph McQuarrie B-szárnyú látványterve (Flickr)

A B-szárnyúból azonban mindazonáltal keveset láttunk a VI. epizódban, kevesebbet, mint eredetileg tervezték. A hajó nagyon vékony alakja megnehezítette a kékhátteres fotózást, ezért több jelenetét végül kivágták. Eredetileg például egy B-szárnyú pilótát is láthattunk volna, méghozzá a sullusti Ten Nunbot, a Nien Nunbot is megformáló Mike Quinn alakításában. (Ten Nunb különben a Kék osztagban repült, s a Legendákban az endori csata után, Merrick Simms halálát követően ő lett az új Kék vezér.)

Mon cala és verpin mérnökök mesterműve

A B-szárnyú történetéhez sokat adott a Lázadók animációs sorozat, melyben a vadászgép prototípusát is láthattuk. Ez a B6 avagy Blade-wing volt, amelyet a mon calamari mérnök, Quarrie tervezett (nevét természetesen Raph McQuarrie után kapta), a Shantipole-projekt keretében. Quarrie a Shantipole bolygón élt és működött a Lázadás elején, itt kereste fel Hera Syndulla és a Szellem legénysége. Quarrie némi huzavona után engedte Herának, hogy tesztelje gépét, majd a birodalmi blokád alatt álló Ibaar bolygón élesben is bevetették: ekkor láthattuk a hajó hatalmas koncentrált tűzerejét.

Quarrie (Starwars.com)

Quarrie prototípusa már sokban hasonlít a későbbi, tömeggyártott vadászgéphez, giroszkópos pilótafülkéje és kardszerű alakja volt, szárnyai végén, a talpán és a pilótafülkénél is lézerágyúkkal. A prototípus kétszemélyes volt, a pilóta mellett egy lövész is helyt kapott benne, ő kezelte a fegyverrendszert (az ibaari blokád feltörésekor ez Sabine Wren volt). Fontos megjegyezni, hogy Quarrie igazából már továbbfejlesztett egy meglévő koncepciót, a verpin hajóépítők terveit, ahogy a verpine Slayn&Korpin vállalat felelt a hajók tömeggyártásáért. A verpinek a kánonban kevés szerepet kaptak ezidáig, egy rovarszerű faj, kitűnő technológiai érzékkel. Szintén az ő nevükhöz, a Slayn&Korpin vállalathoz köthető különben a klónháborúban használt V-19 Torrent vadászgép, valamint Az utolsó Jedikben látott új típusú bombázó, az MG-100 csillagerőd SF-17 nehézbombázó.

A B6 prototípus (Starwars.com)

A B-szárnyú eredete a Legendákban is egy verpin-mon calamari koprodukcióhoz kötődik, ám kifejlesztését már a yavini csata utánra keltezték. A létrehozásában kulcsszerepet játszott Gial Ackbar admirális, itt ő lett a Shantipole-projekt vezetője. Ackbar a munkához segítséget kért a verpinektől, a Slayn&Korpil vállalattól. Az együttműködés sikeres lett, s az Ackbar irányítása alatt dolgozó verpin tervezők létrehozták a B-szárnyút.

A B-szárnyúk típusai

A prototípust követően a B-szárnyú legfontosabb változata az A/SF-01 B-szárnyú vadászgép. Ezt a bombázót kifejezetten blokádtörésre fejlesztették ki, melyek akár nagyobb hajókat is képesek elpusztítani. A B-szárnyúk tűzereje ennek köszönhetően vetekedett a nagyobb hajókkal is, a korvettek többségét felül is múlta. Egy B-szárnyú fel volt szerelve nehéz lézerágyúkkal, ionágyúkkal, valamint protontorpedókkal is. A fegyverrendszer ráadásul többféle opciót és beállítást kínált a pilótának. A nagy tűzerű persze hatalmas dolog, de cserébe a B-szárnyúak lomha gépek lettek, lassabbak mint egy Y-szárnyú, nehezebben lehetett velük manőverezni, s ráadásul több karbantartást igényeltek, mint a Lázadás legtöbb vadásza. A B-szárnyú különlegessége a giroszkópos pilótafülkéje, aminek köszönhetően a fülke mozdulatlan maradt, míg a vadászgép többi része körülötte forgott. Ez a megoldás segítette a pilótát, hogy jobban tudjon az ellenséges célpontokra fókuszálni, miközben kitér az ellenséges lövegek elől.

A B-szárnyú tervrajza (Wookieepedia)

Az A/SF-01 B-szárnyúk már együlésesek voltak, a pilóta kezelte a fegyverrendszert is. A Legendákban a tömeggyártott B-szárnyúnak is kialakult egy későbbi kétüléses változata, ahol helyet kapott egy lövész is a pilóta mögött. Ez volt B-wing/E vadászgép, mely jócskán növelte a B-szárnyúak halálosságát, a pilótát felszabadítva a fegyverrendszer kezelésétől. Az új típus gyorsabb is lett elődénél, ám még kevésbé manőverezhető. Ez a konstrukció transzport feladatokat is elláthatott, Ackbar admirális személyes siklóként egy B-wing/E2 modellt használt, melyben utasülés volt a pilótaülés mögött.

B-wing Mark III (Wookieepedia)

A kánonban a klasszikus B-szárnyút a B-wing Mark II és Mark III verziók követték. A Mark III-mat már az Ellenállás használta, mely a korábbi gyakorlathoz híven még több sebességet és manőverezhetőséget áldozott fel a még nagyobb tűzerő oltárán. Ezek is együléses gépek voltak, az Ellenállás B-szárnyúi az exegoli csatában is részt vettek. A Kóbor alakulatban megjelent B-szárnyúak még a klasszikus A/SF-01 verzióhoz tartozhattak, a sorozat pedig ékes bizonyítéka annak, hogy a négy lézerágyú koncentrált tűzerejének alkalmazása a prototípushoz hasonlóan ezeken a gépeken is megmaradt, mint fegyverzet-beállítás.

B-szárnyú akció közben a Kóbor alakulatban (SlashFilm)

B-szárnyú alakulatok, pilóták

A jelentősebb B-szárnyú alakulatok ismertetését A Jedi visszatér említett Kék századával, illetve Ten Nunbbal kell kezdünk, ahogy ezt fentebb meg is tettük. Az endori ütközetben azonban más B-szárnyú alakulatok is részt vettek már. Ilyen volt a Blade squadron, vagyis Penge osztag, akikre novellasorozatot is szenteltek a Star Wars Insider hasábjain. Az alakulat vezetője a csatában Adon Fox parancsnok volt, halálát követően az irányítást Braylen Stramm vette át. Stramm hadnagya és barátnője, Gina Moonsong volt. Az alakulat részt vett az Új Köztársaság olyan fontos ütközeteiben, mint a malastare-i, kuati és jakkui csaták.

Gina Moonsong és Temmin (Snap) Wexley találkozása (Wookieepedia)

Szintén ismertebb alakulat a kánonban a Hound Squadron (Véreb osztag), amely egy komoly húsdarálóba került az Új Köztársaság és a Birodalom közötti korai harcokban. Az osztag egyetlen túlélő tagja a theelin Chass na Chadic volt, aki később az Alphabet osztaghoz csatlakozott. Fontosabb B-szárnyú pilóta még a kánonban Rynn Zenat, a Battle of Jakku képregények egyik lényegesebb szereplője.

A Legendákban szintén fel-felbukkantak B-szárnyú alakulatok. Hajóik részt vettek a Coruscant felszabadításában, illetve a Zsinj hadúr vagy Daala admirális elleni harcokban is. A yuuzhan vong háborúkban az előbb Luke Skywalker, majd unokahúga Jaina Solo vezette Twin Suns osztagban szintén szolgált B-szárnyú, ráadásul a kétüléses verzió. Pilótája a mon calamari Beelyath, lövésze pedig a Lidérc osztag pszichológiai hadviselés-szakértője, Sharr Latt volt. Latt kezelte az úgynevezett „istennő rakátékat” (Jaina Solo ekkor a yuuzhan vongok tréfamester istennőjének, Yuh-Harlának adta ki magát), melyekkel számos yuuzhan vong hajót pusztítottak el.

Mindazonáltal Hera Syndulla mellett más olyan legendás pilóták is vezettek B-szárnyúakat is, mint Wedge Antilles vagy Luke Skywalker.

(A nyitókép forrása: StarWars.com)

About Author