Mikor és mit mondott pontosan Sharmeen Obaid-Chinoy?

Utánajártunk a következő Star Wars-film rendezőjének megosztó kijelentéseinek. Mit mondott és mindez hogyan értelmezhető?

Sharmeen Obaid-Chinoy

Az elmúlt pár napban felrobbantotta az internetet a következő, egyelőre cím nélküli Star Wars-film rendezőnőjének néhány nyilatkozata. Sharmeen Obaid-Chinoy mondatai viszont, habár valóban megkérdőjelezhetőek, sok esetben kontextusból kiragadva járták be a sajtót, ezáltal meglehetősen hamis képet keltve arról, mégis mi volt itt a tényleges mondanivaló.

Mi ez a film egyáltalán?

Az említett mozifilmről az első információk jóval a hivatalos bejelentés előtt érkeztek. Ekkoriban az író még Damon Lindelof volt, aki viszont az első vázlat megírása után hátrahagyta a projektet. A rendezői székbe már ekkor Sharmeen Obaid-Chinoyt pletykálták, a forgatókönyvet pedig Steven Knight vette át, aki leginkább a Peaky Blinders című sorozatról ismert. Már ezek a pletykák arról számoltak be, hogy a film a Skywalker kora után veszi majd fel a fonalat, és a zárótrilógia több szereplője is visszatérhet majd, de főként csak támogatói szerepkörben, az elsődleges fókusz egy új karaktergárda lenne.

A tavalyi Star Wars Celebration nyitónapján végül hivatalosan is bejelentették a projektet, mely ugyan címet még nem kapott, felfedték, a kánon új időszakában fog játszódni, mely a New Jedi Order, azaz az Új Jedi Rend nevet kapta. Azt is elárulták, hogy a film egészen pontosan 15 évvel a kilencedik számozott epizód után veszi fel a fonalat, és hogy ezt a bizonyos új rendet Rey vezeti, akinek szerepében visszatér Daisy Ridley. Ennek a bejelentésnek a nyomán a sajtó és a rajongók is „Rey-filmként” emlegetik a produkciót, holott azt senki sem állította, hogy ő lenne a főszereplő, ha pedig a szivárgásokból indulunk ki (melyek eddig száz százalékban helyénvalónak bizonyultak), akkor ez nem is lesz így.

A bejelentés érthetően sokakból váltott ki felháborodást, és ismét megjelent az a rajongók által rengetegszer elismételt, mára szinte önmaga paródiájává vált panelmondat, miszerint „hagyjuk már hátra a Skywalkereket”. Sajnos ezen rajongóknak minden bizonnyal elkerülte a figyelmét, hogy idén érkezik a The Acolyte című élőszereplős sorozat, mely a Baljós árnyak előtt 100 évvel veszi fel a fonalat. Ezen felül éppen azon a panelbeszélgetésen, ahol a New Jedi Order filmet fedték fel, azt is bejelentették, hogy James Mangold rendezésében egy Dawn of The Jedi (A jedik hajnala) korszakban játszódó film is érkezik, 25 ezer évvel a Skywalker saga előtt. A bejelentésekről részletesebben még akkor számoltunk be.

Az, hogy két történet indul el, párhuzamosan a múltban és a jövőben szerény véleményem szerint nagyon érdekes történetmesélési lehetőségeket teremt, hiszen az Új Jedi Rend korszakában játszódó film egyes elemei akár egészen az eredeti Rend régmúltjából származó elemeket is tartalmazhat, ami által két egymástól több évezredes távolságban lévő, mégis összefüggő sztorit lehetne elmesélni anélkül, hogy a Lucasfilm beleragadna a megfáradt trilógia-koncepcióba. Ha mindez nem lenne elég, a Dawn of the Jedi korszak után most először a Régi Köztársaság kora is megjelent a hivatalos kánon idővonalon, ráadásul a régről ismert szimbólummal. Ezáltal ez azt is jelentheti, hogy a Dawn of the Jedi korszak története idővel a rajongók által várva-várt Old Republic korszakba is belefuthat, éppen ennek ágyazhatnak meg.

Egy szónak is száz a vége: az elmúlt évek bejelentései, majd csalódásai után most úgy tűnik, van valamiféle koncepció a Lucasfilm filmes tervei mögött. Na de akkor mi a probléma?

Kicsoda Sharmeen Obaid-Chinoy?

A New Jedi Order film rendezőnője Pakisztánban született és nevelkedett fel, később pedig az USA-ba, majd Kanadába költözött, 2004 óta kanadai állampolgár. Ha megnézzük a róla szóló Wikipédia szócikket, a filmrendező hivatás mellett az újságíró és az aktivista kifejezésekkel találkozhatunk. De mi áll ennek hátterében?

Sharmeen Obaid-Chinoy 2002-ben visszatért szülőhazájába, ahol társadalmi kutatásokat végzett és publicisztikákat írt az ottani nők helyzetéről, elnyomásáról, mely a konzervatív muszlim kultúrából eredeztethető. Olyan atrocitásokról van szó, mint nők savval való leöntése, illetve a becsületgyilkosságok. A témában több dokumentumfilmet is készített, melyek közül kettő, a 2012-es Saving Face, illetve a 2016-os A Girl in the River: The Price of Forgiveness Oscar-díjat is kapott. Ezen felül ő rendezte az első pakisztáni egész estés animációs filmet, melynek címe 3 Bahadur. A nyugati mainstream közönség elsőként a Ms. Marvelben találkozhatott a munkájával, melynek Pakisztánban játszódó epizódjait rendezte.

Megosztó nyilatkozatok

Mivel egy a mainstreamben meglehetősen kevéssé ismert rendezőről van szó, így szerepének egészen a film bejelentésétől kezdve nem sokan tulajdonítottak túl sok jelentőséget. A sajtó akkor kapta fel elsőként a rendezőnőt, mikor pár napja a CNN-nek adott nyilatkozatában a következő mondat hagyta el a száját:

„Ideje, hogy egy nő előlépjen és formálja a messzi-messzi galaxis történetét.”

Első körben fókuszáljunk erre a kijelentésre, és az ez által felmerülő problémákra. Véleményem szerint a rendezőnő azt akarta ezzel kifejezni, hogy büszke arra, hogy ő lehet az első nő, aki Star Wars-mozifilmet rendez, mindezt viszont rendkívül szerencsétlen módon és tartalmilag is helytelenül fogalmazta meg. A kezdetektől kezdve számos nő volt hatással a Star Wars-világának alakulására, kezdve Marcia Lucastól, George első feleségétől, aki nem egy módosítást javasolt férjének a Csillagok háborúja létrejöttekor. De ha modernebb vizekre evezünk, akkor is számos nővel találkozhatunk fontos pozícióban, mint Bryce Dallas Howard, vagy Deborah Chow. A legnyilvánvalóbb pedig Kathleen Kennedy, akinek szintén meglehetősen megosztó személyéről egy egész könyvet is lehetne írni, az viszont tény, hogy immár lassan 12 éve vezeti a Lucasfilmet vezérigazgatóként, mely pozícióra maga George Lucas jelölte ki. És ez csak néhány kulcsfigura a teljesség igénye nélkül.

A másik probléma az elhangzott mondattal kapcsolatban a súlyos tartalmi tévedésen felül pedig az, hogy egy orbitális kommunikációs melléfogás. Jelenleg valószínűnek tűnik, hogy az Obaid-Chinoy által rendezett mozi 2026-ban jelenik meg, és jó esély van rá, hogy ezzel a filmmel tér vissza a Star Wars a nagyképernyőre. Már az is egy rendkívül rizikós vállalás a Lucasfilm részéről, hogy éppen ezt a koncepciót vették a sor elejére, ami már önmagában is ellenállást váltott ki a rajongók egy része felől. Ezeket a rajongókat nem az ilyen és ehhez hasonló nyilatkozatok fogják meggyőzni arról, hogy a filmnek van létjogosultsága, mi több, tovább tetézi az elégedetlenséget.

Nem sokkal ezután kezdett futótűzként terjedni az a kontextusból kiragadott mondat, mely úgy hangzik:

„Szeretem elérni, hogy a férfiak kényelmetlenül érezzék magukat.”

Amint ez a mondat előkerült, azonnal cikkek és videók százai jelentek meg azt a látszatot keltve, hogy a rendezőnő a Star Wars-filmje kapcsán mondta ezt a mondatot. Ez azonban távol áll a valóságtól.

A mondat 2015-ben, azaz közel 9 éve hangzott el egy Women of the World (azaz A világ női) című kerekasztalon, ahol Obaid-Chinoyt a pakisztáni nők elnyomásával kapcsolatos dokumentumfilmjeiről kérdezték. A fenti mondat kontextusban úgy értendő, szereti elérni a dokujaival, hogy az érintett férfiak a bemutatott magatartásokban magukra ismerjenek, és változtassanak mentalitásukon. Ennek a nyilatkozatnak tehát köze sincs a Star Wars-hoz, sosem állította, hogy ezzel a filmjével az lenne a célja, hogy a férfiak kényelmetlenül érezzék magukat. Amikor pedig ezt mondta, még csak szóba sem került, hogy valaha Star Warst fog rendezni.

Természetesen a cilckbait sajtó azonnal címlapsztorit csinált ebből a kiragadott mondatból, és noha a cikkek egy részében található magyarázat arra, hogy milyen környezetben hangzott el, a cikkcímek már bőven elégségesek ahhoz, hogy a már amúgy is kiélezett hangulat a tető fokára hágjon. Sajnos egy olyan témáról van szó, melyről önmagában is parázsviták folynak, egy ilyen erőteljes mondatot pedig rendkívül könnyű kiemelni és saját kényünk-kedvünk szerint tálalni. Ezután valamelyest hiábavaló erőfeszítés egy efféle, kvázi fact-check cikk megírása is, hiszen a rombolás már megtörtént, és a „helyreigazítás” sokkal kevesebb emberhez jut el, mint a szalagcímek.

Véleménybuborékok

Személyes véleményem szerint az első, banális kommunikációs hiba hátterében az állhat, hogy éppen egy véleménybuborékot látunk kipukkadni (legalábbis reméljük, hogy kipukkad). Abból a közegből, melyben Sharmeen Obaid-Chinoy mozog, a múltban valószínűleg csak pozitív visszajelzések érkeztek a hasonló nyilatkozatok kapcsán. Most viszont egy sokkal többrétegű közönséghez szólt és jutott el ez a nyilatkozat, hiszen a Star Wars-rajongók is egy ezerféle háttérrel, kultúrával, meggyőződésekkel, politikai nézetekkel rendelkező szubkultúra. Nincs két egyforma Star Wars-rajongó, a közösség tagjai pedig sokszor olyannyira hevesek tudnak lenni, hogy ettől sokkal marginálisabb kérdések mentén képesek akár egymás torkának is ugrani. A rendezőnő ezzel nyilvánvalóan nem volt tisztában, és most koppant egy jó nagyot. Én személy szerint nagyon bízom abban, hogy a jövőben körültekintőbben nyilatkozik majd, máskülönben sajnos jó esély van arra, hogy a film bukás lesz pénzügyileg, még akkor is, ha egyébként tartalmilag jó lenne. A múltból kiindulva pedig sajnos a Lucasfilm nem a megfelelő következtetéseket szokta lehozni a pénzügyi bukások után, lásd Solo: Egy Star Wars-történet.

Természetesen mindettől függetlenül azt mindenki maga döntheti el, hogy egyetért-e Sharmeen Obaid-Chinoy nézeteivel, vagy sem, ahogy azt is, elmegy-e megnézni a filmet, amikor megjelenik, vagy sem. Azt viszont nagyon fontos kihangsúlyozni, hogy a hasonló kommunikációs húzások, mint a cikkben említett második mondat kontextusból való kiragadása, azért tudnak működni, mert az emberek zöme nem jár utána a dolgoknak részletesebben. Hajlamosak vagyunk szalagcímek, kulcskifejezések alapján következtetéseket levonni, különösen akkor, ha ezek saját, korábban már megalkotott véleményünket támasztják alá. Ezek viszont közel sem biztos, hogy lefedik a teljes valóságot, ezáltal pedig részeseivé válhatunk egy olyan közfelháborodásnak, ami nem minden esetben megalapozott. Ez végérvényesen olyan véleménybuborékok kialakulásához vezethet, mint amilyenbe Obaid-Chinoy is került.

About Author

Vélemény, hozzászólás?