A Star Wars és az IMAX
Kis filmipari magyarázó A Mandalóri és Grogu és az IMAX kapcsán.

Korábbi cikkünkben A Mandalóri és Grogu előzetesét megosztva megírtuk, hogy a filmet IMAX-ben vették fel. Mit jelent ez? Először is talán az a legfontosabb, hogy tegyük tisztába, hogy mi is az az IMAX.
Az IMAX Corporationt 1967-ben, Kanadában alapította négy filmkészítő (Graeme Ferguson, Roman Kroitor, Robert Kerr és William C. Shaw) azzal a szándékkal, hogy létrehozzanak egy új, nagyformátumú kamerát és vetítési módot. 1970-től egészen a 2000-ig csak rövidfilmeket és dokumentumfilmeket készítettek ebben a formátumban, nagyjátékfilmekben pedig ezután is csak egy-egy jelenetet vettek fel IMAX kamerákkal. Ez jövőre, 2026-ban változik csak meg, amikor is bemutatják Christopher Nolan új filmjét, az Odüsszeiát, melyet teljes mértékben IMAX kamerákkal vettek fel.
Miben különbözik egy IMAX kamera?
A 20. században a legtöbb filmet 35 milliméteres filmszalagra rögzítették. Ez a típusú szalag lehet 2, 3 vagy 4 perforációs. Minél több a perforáció, annál magasabb a kapott kép. Az eredeti Star Wars trilógiát 4 perforációs 35 mm-es kamerákkal vették fel, de az anamorfikus lencse ezt a magas képet összepréseli, hogy beleférjen a kamera látószögébe. Ezt az összepréselt képet „szétfeszítik”, hogy visszanyerje az igazi formáját és így megszületik az a széles látószög, amit a legtöbb nagy filmben megszoktunk. Ez akkor és ma is a legminőségibb kép, amit 35 milliméteren el lehetett érni, csak persze ma jobb felbontásban képesek felvenni a kamerák.
Ezzel szemben léteznek kisebb és nagyobb formátumú kamerák. Nagy költségvetésű filmekben ritkán használnak 16 vagy 8 mm-es kamerákat, Star Wars-ban is csak egyetlen jelenethez használták (Luke és Leia visszaemlékezése a Skywalker korában). Amit nagy formátumnak neveznek, az a 65 milliméterben való forgatást és 70 milliméterben való vetítést jelenti. Mára ez a formátum kevésbé használatos az IMAX kivételével. Mert igaz, hogy mindegyik 70 milliméteres formátum, mint például az Ultra Panavision 70 óriási minőségű képet produkálnak, viszont az IMAX filmszalag mindent felülmúl a 15 perforációjával. Viszont ebből is több van. Mi a különbség köztük?
IMAX film
Van az eredeti 15 perforációs, 70 mm-es IMAX film, ami a legnagyobb formátum az 1,43:1 képarányával. Ezt használja Christopher Nolan, vagy idén például a Bűnösökben is volt egy-két jelenet ezzel felvéve. Ezeket a filmeket szokták úgy reklámozni, hogy „Filmed With IMAX Cameras” (IMAX kamerákkal felvéve). A Star Wars-ban ez a formátumot Az Ébredő Erő egyik jelenetéhez használták. Az adott jelenet viszont csak a digitális IMAX képarányban elérhető YouTube-on, összehasonlításban a sima verzióval:
Ez is ritkaság, hiszen a legtöbb IMAX-ben felvett filmet digitális eszközökön csakis az alap, 2,39:1 képarányban lehet megtekinteni, mert egy TV-n vagy számítógépen az IMAX jelenet tűnne kisebbnek (bár a legújabb IMAX jelenettel rendelkező filmeknél az adott jeleneteket kibővítik 1,78:1-ra, ami a tévék és számítógépek képaránya). Egyébként Az utolsó Jedikhez is használtak IMAX kamerákat, de végül levágták 2,39:1-es képarányra, amit a film többi jelenete is alkalmaz.
Digitális IMAX
A 2010-es évek második fele óta elindult a digitális IMAX, ami azt jelenti, hogy nem az IMAX kamerákkal van felvéve egy film adott jelenete vagy egésze, hanem olyan digitális kamerákkal, melyek képesek oly módon felvenni, hogy a filmet aztán az IMAX mozikban használt óriási vászonra lehessen vetíteni egy magasabb, 1,90:1 képarányban. Ezeket a kamerákat hívják úgy, hogy „IMAX Certified Digital Cameras”, amiből 2020-ban elindult a „Filmed For IMAX” (IMAX-re felvéve) program.
Ilyen kamerákkal vették fel a Solo és a Zsivány Egyes egészét, viszont egyikük sem változtatott az alap, 2,39:1 arányon, így nem tekinthetők IMAX filmnek. Ebből adódóan A Mandalóri és Grogu lesz az első Star Wars film, amit kifejezetten erre a formátumra vettek fel és bizonyos részeit 1,90:1-ben mutatnak majd be, ahogy az az előzetesben is volt.
Fontos hozzátenni, hogy ha az egészet IMAX által tanúsított digitális kamerákkal vették fel (az IMDb szerint igen), akkor úgy variálnak a képaránnyal ahogy akarnak, tehát az előzetestől függetlenül bármelyik jelenet lehet digitális IMAX képarányú. Tehát például az előzetes utolsó jelenete, a „Good shot baby!” valószínűleg nem lesz 1,90:1-ben, attól függetlenül, hogy az előzetesben úgy volt. Ugyanis az ilyen „Filmed For IMAX” filmeknél jellemzően csak a nagy akciójeleneteket vetítik kibővített képpel. Érdekesség, hogy egyes jelentések szerint a Starfighter is használni fogja ezt a formátumot, de ezt az infót egy jó nagy adag sóval kezeljük még, hiszen nemrég kezdődött csak a produkció.
Különböző képarányok rövid magyarázata
A legtöbbet használt nagyvásznas képarány, melyet a Star Wars is használ az anamorfikus lencséknek hála, az a 2,39:1. Ez a legszélesebb az említettek közül. Ezután jön a 2,20:1, ami a 70 mm-es formátum, amit Nolan is használ a nem IMAX jelenetekhez. A digitális IMAX pedig 1,90:1, ami minimálisan szélesebb az 1,85:1-nél, ami a nem anamorfikus (azaz a szférikus) 35 mm általános képaránya. Ez pedig még mindig kicsit szélesebb, mint az 1.78:1 (16:9), ami a televíziók és számítógépek képernyőinek aránya. Ezután jöhetnének elavult, illetve alig használt képarányok, amikre nekünk itt most nincs szükségünk, így végül az említettek közül a legmagasabb képarány az IMAX film kamerákkal felvett 1,43:1.

Magyarország és az IMAX
Itthon egyetlen IMAX moziterem van, az Arénában, ahol 2011 óta már csak digitálisan vetítenek, ami néhány mozirajongónak, mint nekem, nagy fájdalom, de úgy tűnik Star Wars szempontból mindegy, mert az elkövetkezendő néhány filmet digitális kamerákkal veszik fel.
Személy szerint én emiatt is kifejezetten várom 2026. májusát, amikor A Mandalóri és Grogu megjelenik a mozikban és kíváncsian fogom nézni, hogy mely jelenetek érdemlik meg a prémium formátumot.