10 éves Az ébredő Erő, egy új generáció Star Warsa
Valahol hihetetlen, de ma tíz éves Az ébredő Erő. Annak a bizonyos hányatott sorsú és még hányatottabban megítélt trilógiának a nyitánya, amelynek utólagos fényében is megcsap a nosztalgia, ami a 2015 decembere előtti állapotokat jellemezte. Konkrétan olyan szintű Star Wars-őrület volt a világon, amit át kellett élni. Ha egy újabb generációnak itt szavakba önteném, akkor se hinné el. Mindenesetre örökre belém égett, hogy még a kovászos kenyéren is Artu volt. Koromból adódóan számomra is Az ébredő Erő lett az első Star Wars-mozi, s noha korrekt filmnek tartom, sem külön, sem egyben a mai napig nem sikerült megfognia az egész történetnek. Én pont A klónok háborúja-generációba, s azzal a prequelek korába esem (még ha ezeket moziban nem is láthattam), de a nosztalgia egy különös dolog, képes rendkívül random vagy annak tűnő dolgokat felnagyítani, olyan elfeledett érzések segítségével, amik valahol bennünk lapulnak. S ez az, amit véleményem szerint egyébként Az ébredő Erő még tökéletesen megragadott. Kifejezetten különös ráeszmélni, hogy ezeken a filmeken szintén felnőtt egy generáció, hiszen már lassan az egész trilógia maga is TÍZ ÉVES. Ezt valószínűleg sokan elfelejtik a régebbi, keményvonalas rajongók közül, noha egy igen fontos szempont például a Star Wars jövőjét illetően.
Mielőtt beleásnánk magukat, hogyan is jutott el a képernyőkig a nyitódarab, felelevenítenénk Földi Bence, portálunk elődje, a Ziro.hu főszerkesztőjének szavait 2015-ből, illetve Boros Bálint szerzőnk ennek az új generációnak a képviselőjeként is papírra vetett néhány gondolatot:
,,A történet nagyrészt az Egy új remény ráncfelvarrott változata, ám sokkal több benne a fordulat, a humor, és akad okunk némi szomorkodásra is. Persze a fény ismét győzedelmeskedik, és marad reményünk a későbbi küzdelmekre is. Az új karakterek egytől egyig remekek: Poe Dameron az új trilógia vagány és vicces pilótája, megismerjük a dezertőr Finn történetét, a pompás gonosz Kylo Ren hátteréről is egész komoly képet alkothatunk Az ébredő Erőből. Egyvalaki azonban kilóg a sorból: Rey, akinek a sztorijáról szinte semmi nem derül ki – lesz min agyalni 2017-ig, amikor érkezik a nyolcadik epizód.”
– Földi Bence.
,,Az ébredő Erő számomra a Star Wars újjáéledésének szimbóluma. Ha nincs ez a film, akkor a Star Wars reneszánsza sem jött volna létre. Nem létezne A Mandalóri sorozat, sem a Rossz Osztag animációs sorozat, ahogyan az a temérdek könyv, képregény és videójáték sem, ami a film 2015-ös premierje óta megjelent. Ezek ugyanis mind annak köszönhetőek, hogy Az ébredő Erő óriási sikert aratott a mozipénztáraknál, és megteremtette azokat az alapokat, amikre a további történetek elmesélői a mai napig építkeznek, és a jövőben is építkezni fognak. Tény, hogy nem a legkreatívabb Star Wars mozifilm, de az Egy új remény és A Sith-ek bosszúja után ennek volt a legnagyobb hatása a Star Wars-franchise életére. Van azonban egy jelenetsor, ami nem a nosztalgiára épít, ez pedig Brendol Hux tábornok Csillagpusztító bázison elmondott beszéde és azt követően a Hosnian-rendszer elpusztítása. Számomra ez mind a mai napig az egész folytatástrilógia egyik legemlékezetesebb, és legnagyobb hatású jelenetsora, amit ha újranézek, mindig elkap egyfajta hideg borzongás…”
– Boros Bálint.
Ébredezik az Erő – Lucas új generációt akar
Lucas sokáig tervezte egy saját folytatástrilógia megvalósítását, már konkrétan az eredeti filmhármas alatt és az az utáni közvetlen időkben is felmerült. Sőt Mark Hamill szerint Lucas már 1976-ban három vagy négy trilógiát szeretett volna, ezek viszont nem feltétlen álltak volna egy történetként össze. Magát Hamillt például az utolsó epizódra tartogatta volna legkorábbi tervei szerint. A Birodalom visszavág idején Lucas pedzegette, hogy még hét Star Wars-filmet akar, vagyis összesen kilenc epizódot. Ezekhez akkoriban elvileg 12 oldalas vázlatai voltak, melyek akkor még egy teljesen más összképről árulkodtak. Gary Kurtz producer elmondása szerint az eredeti trilógia végére Han meghalt volna, Leia egyedül marad és uralkodó lesz, míg Luke száműzetésbe vonul, miután legyőzte Vadert. Az előzmények első része feltárta volna az Erő mitológiáját, a második Obi-Wan múltját, a harmadik Vader felemelkedését. A zárótrilógiában Luke jediként tért volna vissza, testvérével (aki nem Leia), míg a záróepizódban megjelent volna az Uralkodó, amit végül előrehoztak.


1981-re azonban Lucas egyebek mellett családi nyomásra, s a produceri feladatok súlya alatt úgy döntött, elég egy trilógia. Luke-ból jedi lett, jött és ment az Uralkodó, Leia pedig az ismeretlen testvér szerepébe lépett. Innentől kezdve tökéletes ellentmondásba került önmagával, s egészen a kilencvenes évek elejéig azt is tagadta, hogy egyáltalán tervezett mást a hármason kívül. Majd mégis megrendezte az előzményeket. Ezek közül az elsőnél ragaszkodott korábbi – ugyebár nemlétező – terveihez, a midikloriánokon keresztül. Vader felemelkedése is megmaradt, és a rajongók egyértelműen a jövőbe kezdtek kacsintgatni. Csakhogy Lucas megint behúzta a kéziféket, ugyanis bármennyire is könnyebbé tette a technológia a rendezést (elmondása szerint ugyanis csak amiatt vállalta egyáltalán), a fogadtatás visszhangjai és az egész procedúra kilenc évet vett el az életéből. A 2000-es években álláspontja szerint soha nem készülhetett volna hetedik film, a Bővített univerzumot pedig nem ismerte el folytatásként.
Lucas 2011-ben találkozott Bob Igerrel, aki rámenősen rákérdezett, hajlandó lenne-e megválni cégétől. Lucas elutasította az ötletet, majd mégis gondolkodóba ejtette egy új trilógia. Végül abban maradt, hogy megrendez még egy filmet, s utána eladja az örökségét, ekkoriban ugyanis a visszavonulást fontolgatta, ez pedig méltó búcsúnak tűnt. Azonban alig egy év múlva ezen tervei felerősödtek a Red Tails negatív fogadtatása után. Felkérte Kathleen Kennedyt, hogy vezessék együtt a Lucasfilmet. A New York Times-nak bejelentette visszavonulási tervét: egy év múlva átadja teljesen a stafétát Kennedynek. Még együtt kezdtek dolgozni a folytatástrilógián.
Lucas egy új generációt akart bemutatni, nagyjából a húszas éveikben. Visszahozta Michael Arndt-t és Lawrence Kasdant, valamint felkérte Carrie Fishert, Mark Hamillt és Harrison Fordot. Mindhárman igent mondtak, Ford azzal a feltétellel, hogy lezárják Han karakterét. A koncepció nagyban épült a midikloriánokra, a spiritualitásra, valamint a whillekre (róluk már több cikkünkben írtunk, külön a komplikáltságuk miatt nem mennénk most bele). Mivel a tervezett folytatása elemeinek egy része az eredeti trilógiában végezte, az új gonoszok elvileg a visszatérő Darth Maul, s a Legendák lapjairól Darth Talon lettek volna. Lucasnak ugyanis tetszett a twi’lek nő. Luke a Rendet, Leia pedig a Köztársaságot állította volna vissza. A sztori végére Leia lett volna A Kiválasztott. Elmondása szerint ezt már az előzményeknél kitalálta, noha akkor épp tagadási hullámát élte.
Felébred az Erő
Azonban még mielőtt bármi összeállt volna, 2012 júniusára Lucas az eladás mellett döntött, Kennedyre hagyva az irányítást. A Disney (a vállalat mindenkori képviselője) azonban fő vétó- és döntésjoggal rendelkezik az üzlet szerint. Lucas elvileg annak tudatában tette ezt, hogy az ő vázlatai hasznosulnak majd, de ezt csak az tudhatja ténylegesen, aki jelen volt, a szerződésbe ilyen elvileg nem került. Októberben bejelentették a filmet, 2015-ös premierdátummal.
„Mindig azt mondtam, hogy nem fogok többet csinálni, és ez igaz is, mert nem fogok többet csinálni. De ez nem jelenti azt, hogy ne lennék hajlandó átadni Kathynek, hogy ő folytassa. Amikor először csináltam Star Warst, Hollywoodban mindenkitől megkaptam, hogy Disney-film is lehetne. Ezzel [az eladással] nagy erő jár és rengeteg, rengeteg lehetőség, ami más stúdióknál nincs.”
A filmek a 14 éves padawan, Taryn és barátja, Skylar (Han és Leia fia), körül forogtak volna, akit elcsábít a Sötét oldal. Luke száműzetéséből tért volna vissza, hogy kiképezze Tarynt, halála a nyolcadik részre volt betervezve. Lucas lánya születésével magyarázta végül elhatárolódását.
2014 áprilisában érkezett a bejelentés:
„annak érdekében, hogy a filmkészítők maximális alkotói szabadságot kapjanak, és megmaradjon a meglepetés és a felfedezés élménye a közönség számára, a Star Wars VII–IX. epizódjai nem A Jedi visszatér utáni Bővített Univerzumban szereplő történetet fogják elmesélni.”
A közlemény szerint továbbá létrejött a kánon, mely az I–VI. epizódok, valamint A klónok háborúja animációs film és sorozatot tekintette hivatalos anyagnak.
A rendezői székbe J.J. Abrams ült, aki úgy kapta meg a hányatott projektet, hogy kezdjen mindent elölről, noha Lucas mindenféle korábbi terve az asztalon volt. Ennek ellenére Lucas tervei nyilván tetten érhetőek a végeredményben. A további találkozókon Lucas Abrams elmondásai alapján is nemtetszését fejezte ki a készülő filmmel kapcsolatban. Később, mikor Abrams tanácsot kért tőle, elutasította, mondván sosem tudott még úgy beülni Star Wars-filmre, hogy meglepetés éri.
„Amikor Kathy felhívott és felkért, nemet akartam mondani…mert már volt tapasztalatom folytatásokkal, s nem akartam. De ez mégiscsak Star Wars és ismertem Kathyt. A pillanat, amikor beszélgettünk és ez megváltozott az volt, amikor szóba jött egy fiatal női karakter. S rákérdeztem, hol van Luke? Az, hogy a hőst, akit mindenki ismer, újra felfedezhetem egy új karakter szemszögéből, kihívásnak tűnt, s egy jó kezdőpontnak.”
Az új generáció generációja
A kezdeti forgatókönyvön Arndt dolgozott, ám elő kellett készíteni a trilógia többi részét is vázlatosan. Ebben Simon Kinberg, Lawrence Kasdan, Pablo Hidalgo és Kiri Hart csatlakoztak hozzá, s eleinte Luke a film felénél jelent meg. Azonban minden változatban úgy érezték, hogy leuralja a történetet, ezzel elvéve az új generációról a fókuszt, így végül ő lett a sztori MacGuffinja (azaz egy olyan történeti elem, amely megváltoztathatja a dolgok alakulását, azért mindenki keresi, annak ellenére, hogy a narratívában nincs aktív szerepe – a szerk.).
A rendezői székbe ülhetett volna David Fincher, Brad Bird, Jon Favreau, Guillermo del Toro, Matthew Vaughn, Ben Affleck és Neill Blomkamp is. Eredetileg Birdre esett volna a választás, de ő végül a Holnapoliszt választotta, Vaugh pedig az X-Men franchise-t, így Steven Spielberg bedobta Abrams nevét Kennedynek. 2013-ban jelentették be, majd Arndt nemsokára távozott (több időt kért volna), így Abrams átvette tőle írói feladatok egy részét is, és betársult Kasdan mellé. Ekkor már azt is bejelentették, hogy Rian Johnson rendezi majd a folytatást.
Érdekesség, hogy a casting során a két főszereplőre Rachel és Thomas álnévvel kerestek embereket. Adam Driver eredetileg nem akarta elvállalni Kylo Rent, de végül összetettebb és érzelmesebb oldalai meggyőzték, noha a szkript egy katyvasz volt. Johnson ugyan tudhatta, hogy ő következik és részt is vehetett a forgatásokon, de később frusztrálónak nevezte az élményt, mivel a folyamatos változtatások örökké átírták az ő ötleteit is. Végül csupán néhány dolgot tudott kiharcolni: a legfontosabb, hogy Rey kilétére nem derül fény a filmben, illetve, hogy BB-8 helyett Artu tartott vele az Ahch-Tóra.
Miután Daisy Ridley megkapta Rey szerepét, Abrams figyelmeztette, hogy a Star Wars sokaknak olyan, mint egy vallás, s készüljön fel arra az eszméletlen léptékre minden tekintetben, ami ezzel jár majd.
„J.J. elmagyarázta, mennyire meg fognak változni a dolgok, s rákérdezett, tényleg akarom-e. Tudni akarta, támogatva érzem-e magam, s a családomat is meg akarta ismerni, mert róluk nem sokat beszélgettünk. Aztán megkérdezte, biztos vagyok-e benne. Erre azt mondtam, ha tényleg hiszel bennem, akkor szerintem rendben vagyok a gondolattal… mert menő vagy és tudod mit csinálsz. Ez olyan, hogy régóta vársz valamire, s végre kimondják…PERSZE, hogy rendben van. Utána mondta, elmondhatom végre nekik (a családjának), szóval elmondtam és elfogott az érzés… utána nem aludtam egész éjszaka. Szóval így történt”
– mesélte Daisy még az első interjújában.
„Akit kerestünk, újnak kellett legyen, egy sebezhető, de egyszerre kemény valaki, aki rémült, de kedves, s teljesen ismeretlen, s át tudja adni mindezt, ez pedig nehéz feladat volt”
– Abrams. Ridley a kínzás jelenetet kapta próbaképpen, mivel ebből láthatták a jelentkezők legszélesebb érzelmi skáláját, s ez rögtön lenyűgözte a rendezőt.
„Nyugodtnak látszom, de ez csak látszat. Belül amúgy hátraszaltózom… Sírtam, konkrétan bőgtem… ugye ez hét hónappal a meghallgatások után volt! Nem tudhatod, megváltozik-e az életed vagy visszatérsz bele. El se mondtam a szüleimnek (a meghallgatást sem), mert akkor nagy lett volna a törés, ha beleélik magukat és mégsem jön össze”
– mesélte John Boyega az elhíresült első, Access Hollywood interjújában.
Mikor kijött az első előzetes, sokan emlékezhetnek egy videóra, amelyen először látta saját magát fénykarddal a kezében.
„Emlékszem, hogy féltem bemenni a forgatásra. Fogalmam sem volt semmiről. Rengeteg az utalás Vaderre (Kylóban), de J.J. valami fiatalosabbat akart, valami kiszámíthatatlant, formátlant, még a kardja sincs kész, a ruhája szintén nem tökéletes. Annyira nem, hogy mire sikerült felvennem, minden egyes alkalommal úgy felcsesztem magam, hogy karakterbe kerültem”
– Adam Driver.
„Poe eredetileg az elején meghalt volna. S Oscar nagyon meg akarta csinálni, de ez volt a verzió amit olvasott. Az egyik észrevétele az volt, hogy bár nagyon szeretné, az utolsó négy filmben amit csinált, hamar meghalt. Elege volt belőle”
– Abrams.
„Végül J.J. írt nekem, hogy akkor most ki kell találnom Poe-t a film hátralévő részére. Az, hogy visszajött, utólag került be. Ez nyilván nekem jól esett, hiszen éltem, fantasztikus volt. Izgultam, végül mit találnak ki számára az Első Rend ellen”
– Oscar Isaac.
„Ott voltak ezek a gyönyörű tervek, Kylo Ren ezüstben. J.J. azt mondta, ő nem úgy látja őt, de szeretné használni. Múltak a hetek, és Kathy bejött, rámutatott az ezüst páncélosra, hogy az mi? Benne kell lennie a filmben. Így született Phasma”
– Michael Kaplan, jelmeztervező.
„Azt mondták, hogy imádni fogom a jelmezem. Amikor feltették, végig kuncogtam. Úgy gondoltam szuper, hogy nem egy női páncélt kaptam, az tényleg szuper volt, de úgy voltam vele, azért jó lenne tudni, hogy egy nő van benne, s ezt gyengéden átadhatom a mozdulataival, azzal ahogy áll”
– Gwendoline Christie.
Az első olvasópróba végül 2014. április 28-án történt, ekkor ült össze először az egész gárda. Ilyenkor bevett szokás, hogy a forgatókönyv általános részeit a rendező olvassa, de J.J. átadta Mark Hamillnek ezt a feladatot.
„Azt nem mondhatom, hogy nem voltak fenntartásaim, nem volt nehéz meggyőzni, de nem tudtam elképzelni az egészet”
– Harrison Ford.
„Ideges voltam, nagyon. Olyan volt mint egy [LSD]trip, ott van Harrison és Mark és én, s megint megcsináljuk”
– Carrie Fisher.

Létező történelem
Kennedy azt szerette volna, ha mindenki, aki a filmen dolgozik tisztában van a Lucasfilm, s a Star Wars történelmével, így 2014 márciusában még egy túrát is szervezett a Lucasfilm Archives berkein belül. Az új filmre a Lucasfilm volt és akkori munkatársainak teljes sorából érkeztek alkotók.
„Azonnal beleszerettem Daisy Ridley-be. Ő egyszerűen egy született szupersztár” – mondta John Williams a Los Angeles Timesnak még 2015-ben. „[A téma] egy női kalandort sugall, de hatalmas erővel” – folytatta. „Harcos, átjárja az Erő, és olyasminek kellett lennie, ami erős, ugyanakkor elgondolkodtató. Ő egy lány, aki roncskeresőként élt, egyedül volt és a szülei nélkül nőtt fel. Nagy empátiát éreztem iránta.” Williams akkor döbbent rá, hogy „teljesen elbűvölte” a karakter, amikor megkeresték a következő rész miatt.
„[A Disney] megkérdezte tőlem, hogy vállalnám-e a következő Star Wars-epizódot” – mesélte a közönségnek egy 2016-os Hollywood Bowl-koncerten. „Úgy gondoltam, egy pillanatig gondolkodom, de aztán meghoztam a döntést – mert nem akartam, hogy bárki más írja meg Rey zenéjét.” Williams végül Ridley-nek ajándékozta az eredeti, kézzel írt téma első kottalapját.

„Amikor gyerek voltam, és láttam az első filmet, praktikus volt és valóságos. Például a homokjáró előtt, azok a hatalmas talpak a háttérben, egyszerűen tudtad, hogy igaziak, mikor láttad a filmet.”
Abrams ebben a szellemiségben vitte tovább a munkálatokat, s noha kevesebb CGI-t akart, a végső változatban elvileg 2100-nál is több shotban használták, így lenyomja például az emiatt sokat szidott Baljós árnyakat is (hivatalosan soha nem kommentelték az arányokat).
A legnagyobb kihívás praktikus szempontból BB-8 volt, hiszen a hagyományos asztroszerekkel ekkor már legalább tudtak bánni, viszont újítani kellett, s ő gömb alakot kapott. Őt három embernek köszönhetjük: Neal Scanlan megalkotta, Dave Chapman (mozgás) és Brian Herring (fények) pedig mozgatták. A funkcionáló droid, amit a vörösszőnyegen is láthattunk premierekkor, nem ugyanaz, amit a forgatásokon használtak. Arra hét modell készült, mindegyik más terepre vagy funkcióra.

„Ő volt az első karakter, akivel jelenetem volt, s persze izgultam, mivel nem ember. De ezeknek az embereknek köszönhetően életre kel. Megkértem J. J.-t, hogy lehessen több jelenetünk, mert egy annyira jó kötődés van köztünk, ő egyfajta talizmán, Rey első állandó társa”
– Daisy Ridley.
A forgatás hét hónapig tartott, a stáb a Pinewood Studios díszletein kívül járt Abu-Dzabiban, Izlandon és Írországban is. A munkálatok a mai állás szerint nagyjából 533.2 millió dollárt emésztettek fel, ezzel jelenleg a valaha készült legdrágább film a Forbes szerint. Főleg, hogy a költségvetés eredetileg valahol 250 millió körül állt volna meg. Ha levonjuk az adókat, akkor konkrétan 450 millió körül állunk meg.
Az ébredő Erő 2015. december 14-én debütált végül Los Angelesben a vörös szőnyegen, 18-án világszerte, de a ráhangolódás már 2014. november 28-án megkezdődött egy kedvcsinálóval. A 88 másodperces teaser szokásosan homokdűnékkel indult – az online változat az első héten több mint 55 millió megtekintést ért el, s már ezzel rekordot döntött. Végül a film 936 millió dollárt keresett hazai terepen, világszerte túllépte az egymilliárdot, majd összesen 2.056 milliárddal zárt. Öt Oscarra jelölték (ez volt a legtöbb az Egy új remény óta), de egyet sem hozott haza.
A rajongói fogadtatás vegyes volt ugyan, de a pozitív hangok erősek voltak. A legtöbben negatívumként is csupán azt vetették Abrams körmére, hogy nem volt épp bevállalós. George Lucas ezen hangok élén volt, többször is kifejezte, hogy úgy gondolja, a rajongói igényeket elégíti ki, egy olyan film, amit a rajongók akarnak és szeretni fognak, de ő sosem. Kritizálta, amiért csak használja a világát, de nem bővíti újdonságokkal, s később Az utolsó Jedik irányát jobban értékelte bevállalósabb mivolta miatt.
„Közvetlenül a világpremier előtt Kathy levetítette Az ébredő Erőt George-nak. Nem titkolta a csalódottságát. Nincs benne semmi új. Az eredeti trilógia mindegyik filmjében fontos volt számára, hogy új világokat, új történeteket, új karaktereket és új technológiákat mutasson be. Ennél azt mondta: »Nem volt elég vizuális vagy technikai előrelépés«
– írta a Disney vezérigazgatója, Bob Iger, The Ride of a Lifetime című könyvében.
„Nem tévedett, de azt sem értékelte, mekkora nyomás nehezedett ránk, hogy a legelhivatottabb rajongóknak olyan filmet adjunk, amely esszenciálisan Star Wars-érzésű. Tudatosan egy olyan világot teremtettünk, amely vizuálisan és hangulatában is kapcsolódik a korábbi filmekhez, hogy ne távolodjunk el túlságosan attól, amit az emberek szerettek és elvártak – és George éppen ezért kritizált bennünket, amiért ezt tettük. Visszatekintve, több év és néhány további Star Wars-film távlatából úgy gondolom, J.J. a szinte lehetetlent vitte véghez: tökéletes hidat teremtett a múlt és a jövő között.”
Lassan tíz évvel később, ez a híd még mindig áll, hiszen Rey nemsokára visszatér, s talán ő lesz az, aki átadja a kardot egy újabb generációnak.
