Chir’daki és Clawcraft – két különös vadászgép a Legendákból
Két igen különös vadászgép összehasonlítása.

A Szukits Kiadó jóvoltából új, keménykötéses kiadásban is megjelent az X-szárnyúak sorozat harmadik és negyedik kötete, A Krytos-válság és A baktaháború. Ezekben megismermehetünk egy különleges twi’lek vadászgépet, a Chir’dakit. Nos, kicsit a kánon Hera vs. Thrawn összecsapását is megidézve, a twi’lek hajót egy másik Legendákbéli vadászgéppel vetem össze, a chiss clawcrafttal.
A Chir’daki-osztályú vadászgép
A Chir’daki-osztályú vadászgépet a twi’lek faj fejlesztette ki, szülőbolygójukon, a Ryloth-on. A hajót azonban nem a semmiből valósították meg, hanem két jól ismert vadászgépet ötvöztek, a Sienar TIE-vadászát, valamint az Incom T-65-ös X-szárnyú vadászgépét. Az efféle konstrukciók meglehetősen népszerűek voltak a Galaktikus Polgárháborút követően, leginkább a kalózok, csempészek és más hasonszőrűek körében. A pilótazsargonban ezeket a hajókat egyszerűen „Rondáknak” nevezték, s nem voltak különösen harcképesek, a legtöbb szedett-vetett tákolmány éppen az eredeti vadászgépek gyengepontjait ötvözték. A twi’lek Chir’daki azonban más volt, mint a legtöbb Ronda. Egy tervezett, meghatározott dizájn szerint készült, éppen úgy, hogy a lehető legjobb konstrukció szülessen, a gyakorlati szempontokat és lehetőségeket is figyelmebe véve.

Milyen is volt, ez a Chir’daki? Lényegében a TIE-vadász pilótafülkéjét ötvözték az X-szárnyú vezérsíkjával. Ráadásul mindezt úgy tették, hogy a vezérsíkot egy gyűrűvel kötötték a fülkéhez, lehetővé téve, hogy külön forogjanak. Ezzel egy B-szárnyú vadászgépekhez hasonló konstrukció született, kiváló manőverezési lehetőséget biztosítva, de mégis stabilitást adva a pilótának. A Chir’dakit egy iker-ionhajtómű működtette, de emellett a vezérsíkokban is helyet kaptak kisebb hajtóművek, melyek a pajzsgenerátor és a hiperhajtómű energia-ellátását biztosították. A Chir’daki tehát az X-szárnyúhoz hasonlóan képes volt hiperugrásra, s pajzsok is védték, de egyben kihasználta a TIE vadászok fürge mozgékonyságát is, sőt még meg is haladta azt. Sebesség és fegyverzet terén azonban elmaradt a hagyományos X-szárnyútól, csak lézerágyút kapott, protontorpedókat nem. A twi’lek tervezőket ebben olyan prózai okok vezették, hogy a protontorpedók nehezen beszerezhető és pótolható fegyverek. A TIE pilótafülkéből kiindulva létfenntartó rendszerrel sem rendelkezett, ezért a pilótáknak a TIE-pilótákhoz hasonló sisakot és overállt kellett viselniük.
A Chir’daki nevét magyarra Halálmagnak fordíthatjuk, névadója egy gyilkos gomba adta, melynek spórái parazita módján belülről pusztítja el a megtámadott lényeket. A vadászgépről Wedge Antilles is elismerően nyilatkozott. A twi’lek harcos, Tal’dira vezetésével egy osztag Chir’daki-vadászgép harcolt az úgynevezett baktaháborúban, melyet az Ysanne Isard igazgató által irányított Thyferra felszabadításáért vívtak a hivatalos állományból kilépett Zsivány osztag pilóták.
Nssis-osztályú Clawcraft
Míg a Chir’daki az X-szárnyúak sorozatban, addig a chiss Clawcraft Timothy Zahn Thrawn keze duológiájában debütált, jelentősebb szerepet azonban inkább a New Jedi Order könyvsorozatban kaptak. Bizonyos szempontból ez is egyfajta hibrid vadászgép, csak éppen a Birodalom technológiáját vegyítették a Chiss Fennhatóságéval. A gyártása még a Birodalom idején kezdődött el, melyben kulcsszerepet játszott a chiss Thrawn főadmirális. A Thrawn kezdeményezésére megosztott technológia a TIE vadászokkal rokonítja a chiss hajót (Thrawn efféle fejlesztések iránti érzékét jól átvette a kánon is a TIE-defender projekt bemutatásakor.) A Clawcraft a TIE szériára leginkább a pilótafülke esetében érhető tetten, valamint a vadászgépet meghajtó Sienar iker-ionhajtómű is birodalmi eredetű. A pilótafülke gömbjéhez azonban íves szárnyak csatlakoznak, amelyek karomszerűen nyúlnak előre. Ezen „karmok” végére egy-egy, szintén Sienar gyártású lézerágyú került.

A hagyományos TIE vadászoktól annyiban is különböztek a chiss gépek, hogy rendelkeztek pajzsokkal, valamint erősebb volt a burkolatuk is. Ezzel ugyan lassabbak lettek a TIE-októl (bár a légkörben így is elérték az 1000 km/óra sebességet), de egyrészt biztonságosabbak voltak, másrészt rendkívül manőverezhetőnek számítottak, ebben meg is haladva a TIE-vadászokat. Az egyik legjobban manőverezhető vadászgépek lettek. A Clawcraft mindemellett fedélzeti navi-komputer, vagy asztrodroid nélkül is képes volt hiperugrások végrehajtására. Ezt egy speciális, a zavaros, anomáliákkal teletűzdelt Ismeretlen Területeken való közlekedéshez kifejlesztett chiss navigációs csomópont-hálozat tette lehetővé. Ezzel a megoldással ráadásul a hajó felszerelésének súlyát és méretét is sikerült lecsökkenteni. A hajók mindazonáltal rászorultak a csomópontokból számukra továbbított, hiperugrásokhoz szükséges navigációs adatokra, így kisebb hatáskörben lehetett őket bevetni. Egy későbbi széria viszont már ezt a hibát is kiküszöbölte.
A Clawcraft igazán a Yuuzhan Vong háború idején vált ismertté a galaxisban. A hajókat a Chiss Házi Falanx kiváló pilótái irányították. A Yuuzhan Vong elleni harcokban résztvevő, három vadászgép-osztagból álló Tüske-raj az ember Jagged Fel vezetésével harcolt az Új Köztársaság oldalán a hódítók ellen. Jag apja, Soontir Fel báró a Birodalom legkiválóbb pilótájának számított (Darth Vader után), majd később Thrawn egyik fontos szövetsége lett, s a főadmirális halála után a Kéz Birodalmának egyik vezetője. Az ifjú Jag a chissek között nevelkedett, s apjához – valamint anyai nagybátyjához, Wedge Antilleshez – hasonlóan remek pilóta lett belőle. A chiss vadászgépek hősiesen részt vettek a Garqi és Ithor melletti harcokban, s bár Fel báró később visszarendelte a rajt, Jagged és tisztje, a chiss pilótanő, Shawnkyr később is sok csatában vettek részt a vongok elleni háborúban.

A fentiek alapján twi’lek Chir’daki és a chiss Clawcraft számos hasonlósággal rendelkezik. Mindkettő pilótafülkéje, s valószínűleg iker-ionhajtóműve is a Sienar TIE-vadászaitól ered, ráadásul mindkét gép fejlesztett az eredeti TIE-ok amúgy is kiváló manőverezhetőségén. Szintén közös pont, hogy lassabbak lettek, de emellett pajzsokkal és hiperhajtóművekkel is felszerelték ezeket. Igaz a Chir’daki talán ebben még a chiss gépen is túltett, bár a chiss csomópontokon alapuló navigációs technológiát sem szabad leírni, azt ugyanis a bizonytalan, hiperűr-anomáliáktól hemzsegő Ismeretlen Területeken való navigáláshoz fejlesztették ki. Ez valószínűleg jobban is működött azon feltételek között mint egy hagyományos navi-komputer, ám a galaxis más részein már hátrányt jelenthetett. A fegyverzet terén is hasonlóság érhető tetten, mindketten a lézerágyúkra alapoztak. Sajnálatos, hogy a Legendákban sosem került egymással szemben ez a két, hasonló vadászgép-típus, s annak is kevés az esélye, hogy a kánonban találkozzanak.